Officiellt: EU föreslår förbränningsstopp om 14 år – snabbladdare var sjätte mil

Tidigare uppgifterna stämde: EU-kommissionen vill att utsläppen från nybilsförsäljningen ska mer än halveras till 2030, för att sedan vara lika med noll 2035. Förslagen möter redan motstånd från bilindustrin.

Annons
Annons

Nu är det klart, EU:s verkställande organ har som väntat presenterat sitt klimatpaket ”I form för 55” (”Fit for 55”, på engelska) med 13 lagförslag ämnade att få ner unionens totala utsläpp av växthusgaser år 2030 med 55 procent jämfört med 1990 års nivåer – ett delmål på vägen till år 2050 då de ska vara lika med noll.

– Europa är den första kontinenten som lägger fram en sammanhängande arkitektur för hur vi ska uppfylla våra klimatambitioner. Vi har målen och nu presenterar vi kartan över hur vi ska ta oss dit, säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.

Det omfattande klimatpaketet har redan på förhand mött motstånd från bilindustrin och länder som Tyskland och Frankrike. Ett av förslagen skulle nämligen i praktiken innebära ett totalförbud mot försäljningen av nya förbränningsbilar – inkluderande laddhybrider – till 2035. Enligt förslaget ska avgasutsläppen från nyförsäljningen då vara lika med noll.

Som delmål ska utsläppen från alla nya bilar som säljs i EU år 2030 vara 55 procent jämfört med 2021. Oliver Zipse, chef för den europeiska bilindustrins lobbygrupp ACEA och vd för BMW, var snabb att ställa motkrav.

– Det föreslagna koldioxidminskningsmålet för bilar på 55 procent till 2030 kommer att vara mycket utmanande och det kräver verkligen att ett motsvarande bindande mål för medlemsstaterna om att bygga ut den nödvändiga infrastrukturen för laddning och tankning, säger Oliver Zipse i ett pressmeddelande.

Samtidigt har de flesta av biltillverkarna vid det här laget redan gått ut med att de ska ställa om sin försäljning helt till elbilar under 2030-talet, däribland Volvo som lovat bli det senast 2030.  Ursula von der Leyen sa dock tidigare i veckan i en intervju med tyska Süddeutsche Zeitung att kommissionen trots det vill sätta ett fast datum då alla nya bilar ska vara utsläppsfria.

– Annars uppstår osäkerhet, och då kommer vi inte nå vårt mål om klimatneutralitet till år 2050, sa hon till tidningen.

Kräver fler laddstationer och vätgasmackar

EU-kommissionen kräver också i klimatpaketet att medlemsländerna ska bygga ut ladd- och vätgasinfrastrukturen för att hålla jämna steg med den ökade försäljningen av el- och vätgasfordon. Längs Europas större motorvägar vill man att det ska finnas en laddstation var sjätte mil och en vätgasmack var femtonde mil – i båda riktningarna – till 2030.

Dessa laddstationer ska ha en kapacitet på minst 600 kW i varje riktning (totalt 1,2 MW), inkluderande åtminstone två 150 kW-snabbladdare per riktning.

Miljölobbyn positiv, men inte Greta

Den inflytelserika gröna tankesmedjan Transport & Environment i Bryssel, som tidigare förespråkat just ett 2035-förbud mot förbränningsbilar, är mycket positiv till klimatpaketet.

– Det här är en vändpunkt för bilindustrin och goda nyheter för bilister. De nya EU-reglerna kommer att demokratisera elbilar och ge ett uppsving för laddning, vilket betyder att rena bilar snart kommer vara tillgängliga och lätta att använda för miljoner européer, säger T&E-chefen William Todts i ett uttalande.

Andra inom den större miljörörelsen var dock inte lika positiva till klimatpaketets förslag. Den tonsättande klimataktivisten Greta Thunberg säger till P3 Nyheter att det är en ”bekväm lösning” att säga att EU ska bli fossilfritt.

– Då kan vi bara byta ut ett bränsle mot ett annat och forsätta att förbränna istället för att byta till faktiska hållbara energikällor, säger hon.

De ursprungliga förslagen i klimatpaketet var dessutom hårdare, noterar Greenpeace Sveriges kampanjledare Carl Schlyter till TT. Bland annat skulle förbränningsmotorer räknas som ohållbara redan 2025.

– De originalförslag som fanns var mycket tuffare och låg närmare vetenskapen, säger han till nyhetsbyrån.

Annons
Annons
Rulla till toppen