Ford uppdaterar Mustang Mach-e efter norska backhaverier

Sex bilar ska ha behövt bärgas från samma backe i Geiranger, Norge. Nu ska Ford lösa felet med en mjukvaruuppdatering – som kräver ett verkstadsbesök.

Ford uppdaterar Mustang Mach-e efter norska backhaverier
Ford verkar ha missat att ta höjd för vårt grannlands fjordlandskap. Något man däremot inte missat är att fota bilen i det. Foto: Ståle Lervik/Ford Norge.

Det är inte bra att få för mycket av det goda. Många hybrid- och elbilsbilister är nog medvetna om att deras bilar kan regenerera ström med motorbromsning och på så vis få lite mer räckvidd – något som kan vara särskilt smart att göra när bilen rullar i nedförsbacke.

Men kanske inte om är på väg ned för de mycket branta backarna i den norska turistorten Geiranger. I alla fall om du kör en Ford Mustang Mach-e utan den senaste mjukvaran.

Den norska tidningen Motor rapporterar att sex nya Mustang Mach-e har behövt bärgas från den berömdan Örnvägen-backen (Ørneveien, på norska) efter att de stannat och blivit orubbliga.

Boven i dramat: den berömda Ørneveien i Geiranger, Norge. Foto: Getty Images.

Tidningen har pratat med en bilbärgare som berättat att han fått bärga sex stycken Ford Mustang Mach-e på samma ställe på två veckor.

– Samtliga bärgningar har skett i backarna ned mot Geiranger. Motorn har stannat och hjulen har låst sig. Den enda lösningen har varit att få upp dem på flaket, berättar bilbärgaren Karl Martin Rønneberg för Motor.

Tidningen har även prata med några av ägarna som drabbats som berättat att de upplevt det hela som "delvis dramatiskt och mycket obehagligt".

Väl framme på närmsta Ford-verkstad ska felet dock gått fort att åtgärda, och alla ska ha varit igång igen på runt 30–45 minuter. Karl Martin Rønnebergs uppfattning är att ägarna kört sina bilar med energiåtervinningen uppdragen till max "som många har blivit rekommenderade att göra".

– Det har gett för mycket laddning och batteriet har blivit för varmt. När det händer låser bilen sig för att förhindra överhettning, berättar han för Motor.

Det verkar med andra ord som om Ford ingenjörer missat att ta höjd (ursäkta) för Norges branta backar när de designade funktionen i Mustang Mach-e. Om några andra modeller råkat ut för dylika haverier på samma plats så har det i alla fall inte fått lika mycket uppmärksamhet i pressen, vad vi kan hitta.

Ford Norge rullar ut uppdatering

Ford Norge har efter Motors publicering svarat till tidningen att man kommer lösa problemet med en mjukvaruuppdatering. Eftersom Mustang Mach-e ännu inte kan ta emot trådlösa uppdateringar över nätet (Over The Air, OTA) ännu så måste ägarna till de strax över 3,000 bilarna i landet besöka en Ford-verkstad för att få det gjort. Uppdateringen ska ta en dryg halvtimme att installera.

Man tillägger även att OTA-uppdateringar är på gång till Mach-e till hösten i år, antingen i september eller oktober.

Hissnande läsning.
Ja
92
11
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.