Däck till elbilen kan bli en dyr affär

En högbyggd elbil kräver stora hjul för att proportionerna ska bli rätt. Däcken måste också klara bilens stora tyngd. Tillsammans innebär det dyra däck.

Däck till elbilen kan bli en dyr affär

Nyligen testade vi elbilarna Volkswagen ID.4 Pro, Skoda Enyaq 80 och Audi Q4 40 e-tron. Alla tre har 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak som standard. Testbilarna hade 20- eller 21-tumsfälgar.

Snikmodellen Volkswagen ID.4 Pure med mindre batteri har 18 tum som standard (235/60 R18), men samma rullomkrets. De dyrare modellerna med fetare batteri har större skivbromsar fram för att klara den extra tyngden, därför kan man inte sätta 18-tumsfälgar på dem.

 

21-tumfälgar är snyggt - men det blir dyrt på en elbil.

För de tunga elbilarna som inte kör så fort har en ny typ av däck utvecklats. Mösterdjupet är grunt för att ge stabilitet. För att inte däcken ska slitas ner fort är gummiblandningen extra tålig. På test-Skodan sitter elbilsanpassade som är märkta "Elect". Hastighetsklassningen är T, vilket betyder max 190 km/h.

Pirellis Elect-däck är anpassade för tunga elbilar. Flera andra däcktillverkare har motsvarande serier.

Tyvärr kostar elbilsdäcken svettigt mycket. En omgång däck till en vanlig familjebil som Volkswagen Passat eller Skoda Superb kostar mellan fem och sex tusen kronor. Däck till en vanlig SUV som Volkswagen Tiguan eller Skoda Kodiaq kostar strax över sex tusen. 

För våra elbilar blir det betydligt dyrare. Med 19-tumsfälgar hamnar vi på strax under nio tusen kronor för en uppsättning däck. Med 21-tummare skenar priset iväg till en bit över fjorton tusen kronor.

Glöm inte att räkna på däcken när du gör en kalkyl inför nästa bilköp.

Priserna på däck måste sänkas!
Ja
242
35
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.