Då kommer Volkswagens kompakta elbilar

Volkswagengruppens nästa kull av MEB-baserade elbilar blir mindre och billigare än dagens. Först ut blir Skoda Elroq, följt av Seat Acandra, VW ID 1 och VW ID 2.

Annons
Annons

Trots att tillverkningen av Volkswagens nästa serie av elbilar på MEB-plattformen ska ske på någon av koncernens fabriker i Spanien blir den första att lanseras en Skoda, rapporterar Auto News.

Elroq blir namnet på den nya modellen från det tjeckiska märket. Den ska positioneras under suven Skoda Enyaq som idag är märkets enda elbil (stadsbilen Citigo iV togs ur sortimentet ifjol) när den lanseras i mitten av 2024.

Av namnet att döma kan det röra sig om en högbyggd crossovermodell – Skoda brukar nämligen ge sina suvar och crossovers namn som slutar på bokstaven Q. I sådant fall lär den vara tänkt att ersätta förbränningsmodellen Kamiq.

Då kommer Volkswagens kompakta elbilar
Den senaste MEB-trion: suvarna Skoda Enyaq iV, VW ID 4 och Audi Q4 e-tron. Foto: Magnus Fröderberg.

I början av 2025 ska Elroq sedan följas av en syskonmodell från Seat som får namnet Acandra. Enligt uppgift blir det en halvkombi med ”sportig styling” som ska attrahera en yngre målgrupp i städer och förorter. Det är även möjligt att den får en andra karossvariant – möjligen en helkombi.

2025 kommer också Volkswagen lansera crossovern ID 1. Två år senare, 2027, kommer sedan halvkombin ID 2. Som namnen antyder blir dessa också mindre än dagens VW ID-elbilar, crossovern ID 4 och halvkombin ID 3.

Samtliga ovan modeller ska enligt Auto News få ett grundpris på drygt 19.000 euro (ungefär 190.000 kronor) ute i Europa, något som rimmar med äldre uppgifter.

Seat var tidigare ansvariga för projektet, som gått under namnet MEB Entry, men petades ifjol från posten. Då var det ännu oklart vilket VW-märke skulle ta över projektet, som nu alltså har tillfallit Skoda.

Trots det ska de kompakta MEB-modellerna byggas i Seats hemland Spanien, antingen på märkets huvudfabrik i Martorell, Barcelona, eller Volkswagens Navarrafabrik i Pamplona där modellerna Polo och T-Cross idag tillverkas.

Bekant hårdvara men finare mjukvara

De nya mindre MEB-bilarna kommer bygga på en kortad version av plattformen. Trots det ska de använda samma batteripaket som dagens modeller, som har en nettokapacitet på 45–77 kWh.

Enligt Auto News källor ska dock samtliga, trots sitt låga pris, få ett ”kraftfullt” operativsystem som erbjuder funktioner som hittills bara har varit tillgängliga i Volkswagengruppens dyrare modeller. Dessa ska inkludera sök- och betaltjänster, laddningassistans och uppkoppling till sakernas internet (Internet of Things, IoT på engelska).

Annons
Annons
Rulla till toppen