Officiella: Svenska priserna på Mercedes-Benz EQS

Mercedes nya elektriska flaggskepp släpps i två modeller. Även den enklare börjar på en bra bit över miljonen.

Officiella: Svenska priserna på Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS Edition 1.

Mercedes nya elektriska flaggskepp EQS lanserars nu på den svenska marknaden. Det rör sig inledningsvis om två modeller som båda har ett batteripaket på 107,8 kWh (netto). Enligt tillverkaren ska den (med rätt utrustning) som bäst ha en räckvidd enligt WLTP-körcykeln på hela 77 mil.

LÄS: Alrik provkör Mercedes EQS 580 4Matic i Alperna!

Insteget är bakhjulsdrivna EQS 450+ med en systemeffekt på 333 hästkrafter och 568 Nm. Den har, av Mercedes bilkonfigurator att döma, snarare en räckvidd på drygt 74 mil i grundkonfigurationen med 19-tumsfälgar. Förbrukningssiffran vid blandad körning ska då vara 16,7 kWh/100 km.

Mercedes-Benz EQS har ett 400-voltssystem och slår därmed inga snabbladdningsrekord. Exempelvis Hyundai och Kias nya elbilar har 800-voltssystem som medger mycket snabbare laddning.

Maxeffekten vid snabbladdning är 200 kW och Mercedes uppger att det då ska ta 31 minuter att ladda fullt. Efter en kvart ska tillräckligt med energi finnas för drygt 30 mils körning. AC-ombordladdaren är på 22 kW, tillräckligt för att ladda 10–100 procent på drygt 5 timmar hemma med rätt wallbox.

EQS 450+ börjar på 1.247.600 kronor, minus den statliga bonusen på 70.000 kronor. För ytterligare 209.000 kr kan man lägga till lanseringspaketet Edition 1 med en rad olika exteriöra och interiöra AMG-stylingdetaljer så som 20-tumsfälgar, en frontspoiler och en speciell bakkjol med inbyggd diffusor.

Steget upp är fyrhjulsdrivna EQS 580 4Matic för 1.575.000 kronor (exkl. bonus) som bjuder på 523 hästkrafter och 855 Nm. Acctiden 0–100 km/h kortas då till 4,3 sekunder (EQS 450+: 6,2 sekunder). Något annat som krymper är räckvidden: 66 mil i grundkonfigurationen.

Det högre utrustningspaketet Advanced Paket Plus (105.000 kr) ingår i priset. Det inkluderar bland annat panoramatak, Thermotronic-klimatanläggning, ett 360-graders backkamerasystem, Burmeister 3D-ljudanläggning, Förarassistanspaket Plus (aktiv farthållare) och de nya Digital Light-strålkastarna som kan projicera bilder i vägbanan.

Den rejäla MBUX "Hyperskärmen" som täcker hela instrumentbrädan är också standardutrustning på Mercedes-Benz EQS 580 4Matic.

En kuriös detalj är att samtliga EQS kommer vara utrustade med fyrhjulsstyrning från fabrik. Rent mekaniskt kan de svänga upp till 10 grader på bakaxeln. För ovan nämnda priser medges dock bara som mest en styrvinkel på 4,5 grader. Resterande 5,5 grader kan låsas upp digitalt med en trådlös uppdatering (OTA) om man betalar en prenumerationsavgift, som åtminstone i Tyskland ligger på ungefär 12.000 kr för 3 år eller ungefär 5.000 kr för 1 år.

De första EQS-bilarna ska enligt Mercedes dyka upp här i Sverige nu i augusti. Det verkar dock som att en del av bilarna kommer att sakna vissa funktioner vid leverans, på grund av komponentsbrist. Med "rätt" utrustning ibockad i bilkonfiguratorn på Mercedes sajt dyker följande varning upp:

"Vissa bilar kan på grund av försörjningsbrist temporärt få begränsad tillgänglighet till kommunikationsmodulen (LTE). Det som framför allt berörs är Mercedes me connect-tjänsterna inklusive nödanropssystemet (eCall)."

Alldeles för dyr!
Ja
274
93
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.