Denna vecka hålls den anrika bilutställarveckan Monterey Car Week i Kalifornien. Samlarbilarna som ställs ut brukar vara de exklusivaste av de exklusivaste. Höjdpunkten är utställningen Pebble Beach Concours d’Elegance som går av stapeln idag, torsdag, på golfbanan Pebble Beach.
Att biltillverkare deltar och visar nya koncept är inget ovanligt och i år har Audi valt att göra just detta. Under fredagen ska täcket dras av på den nya konceptbilen Audi skysphere concept.
Det rör sig om en helektrisk, tvåsitsig lyx-roadster som enligt Audi har inspirerats av en viss tidigare Pebble Beach-vinnare, nämligen den sällsynta 1930-talsroadstern Horch 853. Lyxbilstillverkaren Horch var vid tiden ett av märkerna som ingick i Auto Union-koncernen, föregångaren till dagens Audi.
Adaptiv hjulbas
Skysphere concept bjuder på ett synnerligen unikt partytrick: Den kan förlänga sig. Längden (och hjulbasen kan varieras med 25 cm. Eftersom bilen också har luftfjädring kan även höjden varieras med 1 cm.
Detta kopplas till bilens två vitt skilda körlängen: Grand Touring och Sport. I Sport-läget är det en 4,94 meter lång sportbil med mänsklig förare. En elmotor driver bakhjulen med en effekt på 623 hästkrafter (465 kW) och 750 Newtonmeter. Det låter den 1.800 kg tunga Audi skysphere concept göra 0–100 km/h på fyra sekunder.
I GT-läget fälls bilen ut till 5,19 meter vilket förutom hjulbasen även ökar benutrymmet. Samtidigt fälls både ratten och pedalerna in sig så att föraren kan luta sig tillbaka medan bilen kör sig själv autonomt.
Hela instrumentbrädan täcks av två skärmar med ett ”sömnlöst integrerat digitalt ekosystem” med olika tjänster som bäst åtnjuts medan bilen agerar chafför.
Trots GT-aspirationerna är räckvidden bara hyfsat tilltagen. Batterimodulerna huseras inte i golvet som på de flesta elbilar utan framförallt bakom sittbrunnen samt i tunneln mellan säterna. Audi räknar med en totalkapacitet på ”mer än 80 kWh” vilket i sådant fall blir tillräckligt för en WLTP-räckvidd på över 50 mil i GT-läget.
Audi skysphere concept är först ut i en trio av ”sphere”-konceptbilar som ska demonstrera Audis vision för hur ”progressiv lyx” ska se ut i framtiden. Audis vd Markus Duesmann har tidigare sagt att han vill att märket ska bli VW-koncernens ”kassako” med sina elbilar.
Lite senare i år visas nästa sfär, Audi grandsphere. 2022 kan vi vänta oss att få se den tredje, Audi urbansphere.