Klimatbonuskassan nästan slut – Transportstyrelsen pausar utbetalningarna

Det som hände ifjol håller på att hända igen: Budgeten för klimatbonusen till lågutsläppsbilar räcker inte till. Transportstyrelsen pausar utbetalningarna i vänta på mer pengar.

Annons
Annons

2,91 miljarder kronor – så stor var potten med pengar som avsattes i årets stadsbudget till klimatbonusen. Ifjol uppgick potten, som då tog slut i oktober, i 1,76 miljarder kronor.

Trots det håller budgeten nu återigen på att överskridas. Med bara veckor kvar tills potten sinar pausar därför nu Transportstyrelsen utbetalningarna i avvaktan på att mer pengar skjuts till – något som Riksdagen måste ta ett budgetbeslut om.

– Vi har inga besked i dagsläget om nya budgetbeslut men när vi får nya anslag återupptar vi arbetet med att betala ut klimatbonusar. Den som redan har skickat in en ansökan ligger kvar i kön, säger Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen i ett uttalande.

Klimatbonusen betalas ut till den köper en ny bil med ett koldioxidutsläpp på högst 60 g/km vid blandad körning och som behåller den i minst 6 månader. Bonusbeloppet varierar beroende på flera faktorer.

Sedan den 1 april är bonustaket höjt till 70.000 kronor för en el- eller vätgasbil och 45.000 kronor för en laddhybrid. Försäljningen av bonusbilar ökade kraftigt efter höjningen, men på grund av 6 månaders-regeln har det inte hunnit påverka budgeten – den som köpte bil i april får sin bonus tidigast i oktober.

Bonus/malus-systemet är tänkt att vara självfinansierade – pengarna som betalas ut i bonus ska fås tillbaka med den höjda fordonsskatten på bilar med höga utsläpp. Enligt dess kritiker, som inkluderar expertmyndigheten Konjukturinstitutet, går det dock back och bör skrotas.

Annons
Annons
Rulla till toppen