2,91 miljarder kronor – så stor var potten med pengar som avsattes i årets stadsbudget till klimatbonusen. Ifjol uppgick potten, som då tog slut i oktober, i 1,76 miljarder kronor.
Trots det håller budgeten nu återigen på att överskridas. Med bara veckor kvar tills potten sinar pausar därför nu Transportstyrelsen utbetalningarna i avvaktan på att mer pengar skjuts till – något som Riksdagen måste ta ett budgetbeslut om.
– Vi har inga besked i dagsläget om nya budgetbeslut men när vi får nya anslag återupptar vi arbetet med att betala ut klimatbonusar. Den som redan har skickat in en ansökan ligger kvar i kön, säger Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen i ett uttalande.
Klimatbonusen betalas ut till den köper en ny bil med ett koldioxidutsläpp på högst 60 g/km vid blandad körning och som behåller den i minst 6 månader. Bonusbeloppet varierar beroende på flera faktorer.
Sedan den 1 april är bonustaket höjt till 70.000 kronor för en el- eller vätgasbil och 45.000 kronor för en laddhybrid. Försäljningen av bonusbilar ökade kraftigt efter höjningen, men på grund av 6 månaders-regeln har det inte hunnit påverka budgeten – den som köpte bil i april får sin bonus tidigast i oktober.
Bonus/malus-systemet är tänkt att vara självfinansierade – pengarna som betalas ut i bonus ska fås tillbaka med den höjda fordonsskatten på bilar med höga utsläpp. Enligt dess kritiker, som inkluderar expertmyndigheten Konjukturinstitutet, går det dock back och bör skrotas.