Brist på laddstolpar i Sverige – så ser det ut där du bor

Laddinfrastrukturen i Sverige halkar efter försäljningen av laddbara bilar. Det saknas tusentals publika laddstolpar i landet, visar M Sveriges granskning.

Annons
Annons

Antalet laddbara bilar har ökat snabbt i Sverige. Ifjol rullande knappt 250.000 på vägarna, varav drygt 55.000 var elbilar. Samtidigt går byggandet av laddstolpar alldeles för långsamt, enligt en granskning M Sverige (tidigare Motormännen) gjort.

Det finns idag ungefär 13.000 publika laddstolpar i hela landet, enligt statistik från branschorganisationen PowerCircle. Den siffran inkluderar både snabbladdare och långsammare destinationsladdare. Det behöver

– Trots högt ställda klimatpolitiska ambitioner har tillgängligheten för att ladda gått från dålig till urusel på bara ett par år, varken samhället eller branschen verkar klara utmaningen, säger Caroline Drabe, vd på M Sverige, i ett uttalande.

10.000 laddstolpar saknas

Bristen är störst i Stockholm och Uppsala, som båda ligger en bit under EU:s rekommendera nivå på högst tio bilar per laddstolpe i ett område.

M Sverige menar att mer än 10.000 nya laddstolpar skulle behöva byggas i hela landet bara för att möta dagens behov.

– Det krävs enorma satsningar i det publika laddnätet. Laddbara bilar ska inte vara en möjlighet bara för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma, i så fall kommer vi som samhälle aldrig att kunna välja bort fossila drivmedel, säger Caroline Drabe i samma uttalande.

På vissa håll ser det dock bättre ut och sju län ligger på en godkänd nivå. Bäst är Jämtlands län följt av Gotland.

M Sweden noterar också att Sverige är ett av endast fyra medlemsländer som inte klarar EU:s CPEV-mål (Charging Points per Electric Vehicle), enligt en rapport publicerad i januari 2020 av den gröna tankesmedjan Transport & Environment.

Statistik: Laddpunkter per laddbil

Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe.

Län Laddpunkter per laddbil Förändring mot 2020
Jämtlands län          0,35 -32%
Gotlands län           0,18 -32%
Gävleborgs län         0,13 -2%
Dalarnas län           0,11 -30%
Kalmar län             0,11 -36%
Västernorrlands län    0,10 -33%
Värmlands län          0,10 -38%
Blekinge län           0,08 -40%
Norrbottens län        0,08 -23%
Västerbottens län      0,07 -40%
Västra Götalands län   0,07 -17%
Östergötlands län      0,07 -33%
Södermanlands län      0,06 -37%
Västmanlands län       0,06 -33%
Kronobergs län         0,06 -31%
Hallands län           0,05 -33%
Skåne län              0,05 -21%
Jönköpings län         0,05 -33%
Örebro län             0,05 -31%
Uppsala län            0,04 6%
Stockholms län         0,03 -19%
Hela landet
0,05 -23%
Källa: M Sverige
Annons
Annons
Rulla till toppen