Genesis förhandsvisar elbilen GV60 – delar plattform med Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6

"Hyundais Lexus" visar nu upp ett lyxigare suvcoupé-syskon till Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6. Modellen kommer till Europa, bekräftar Genesis Europachef.

Genesis förhandsvisar elbilen GV60 – delar plattform med Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6
Genesis GV60:s stora nedre grill är inte bara en designdetalj. Enligt tillverkaren behövs den för att kyla batteripaketet.

Det sydkoreanska premiummärket Genesis har idag visat upp sin nästa elbil: crossovern GV60 som baseras på Hyundai Motor Groups dedikerade elbilsplattform E-GMP.

Det rör sig med andra ord om ännu ett tillskott i koncernens växande elbilsfamilj som sedan tidigare inkluderar Hyundai Ioniq 5 och den kommande Kia EV6. Likt dessa lär GV60 erbjudas med både bak- och fyrhjulsdrift, minst två olika batteristorlekar och en WLTP-räckvidd på 40–50 mil.

GV60 positioneras under Genesis större suvmodeller GV70 och GV80, som ännu bara erbjuds med förbränningsmotorer. Den blir dock inte märkets första elbil, den helelektriska Electrified-versionen av sedanen G80 (som även erbjuds med bensin- och dieselmotorer) är snart aktuell i Europa.

Som bilderna avslöjar har Genesis designteam valt att prioritera form och aerodynamik till nakdel för det bakre lastutrymmet, GV60 har nämligen ett sluttande coupétak likt exempelvis Volvo C40 eller Sportback-versionen av Audi Q4 e-tron.

Genesis GV60 ersätter likt exempelvis Audi e-tron och Honda e backspeglarna med kameror och skärmar.

Inredningen är rymlig och bekväm, enligt Genesis, och designen sägs följa märkesetoset "Beauty of White Space". Med det sagt finns det ganska gott om skärmar, knappar och reglage. Bland annat en belyst "Crystal Sphere"-växelväljare som roteras fram automatiskt för att indikera när bilen är körklar.

Just instrumentskärmarna känns tydligt igen från Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6, medan de digitala backspeglarna är nya.

Genesis har ännu inte delat några tekniska specifikationer för GV60, men vi kan nog räkna med att de blir mycket snarlika de andra två E-GMP-modellernas. Hyundais plattform har likt exempelvis Porsches J1 (som Taycan och Audi e-tron GT bygger på) en systemspänning på 800 volt.

Det medger en mycket hög DC-effekt vid snabbladdning, uppåt 250 kW, vilket låter Ioniq 5 med 72,6 kWh-batteri ladda 10–80 procent på endast 18 minuter (fabriksuppgift).

Vi kan nog också vänta oss effektsiffror på mellan 218 hästkrafter med bakhjulsdrift och 585 hk med fyrhjulsdrift som Kias värsting EV6 GT.

Genesis GV60 ska lanseras i Europa, meddelar märkets Europachef Dominique Boesch som rekryterades från Audi ifjol.

– När vi lanserade i Europa lovade vi att ta tre elbilar till marknaden inom vårt första år. Vi är stolta över att bekräfta att GV60 blir vår andra elbil för Europa strax efter lanseringen av den elektrifierade G80, säger Dominique Boesch i ett uttalande.

– GV60 är Genesis första elbil att byggas på en dedikerad elektrisk plattform och den kommer att ge en helt ny upplevelse av en lyxig elbil baserad på vår identitet. Vi kommer ha nytta av vårt unika kundfokuserade motto där service kommer före försäljning, fortsätter uttalandet.

Snygg!
Ja
131
32
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.