Förnuft & Känsla kör Volvo XC90 Recharge

Volvos största suv börjar bli gammal och en ny generation stundar nästa år. Är den fortfarande konkurrenskraftig? Alrik & Peder söker svaret som vanligt på Ös-We ring!

Annons
Annons

Hej Peder & Alrik! Ni har kört Volvo XC90 Recharge T8 AWD – det måste väl vara en storfräsarbil?

Peder: Både ja och nej känner jag. Supersnygg och rätt mycket pondus men det håller inte riktigt hela vägen, ingen jättebra komfort till exempel.
Alrik: Håller med, elegant och snygg, men tiden har tagit ut sin rätt. Det kommer en ny generation nästa år.

Vad gillar ni mest med Volvo?

Peder: Designen, jag tycker faktiskt att de är snygga.
Alrik: Säkerheten och designen – både på insidan och utsidan.

Räcker runt fyra mil på el i en laddhybrid?

Peder: Nej, det är väl för lite egentligen, men det är säkert tillräckligt för många om man orkar ladda varenda dag.
Alrik: Nej, det är för lite. Konkurrenterna har upp till tio mil på el och där någonstans tror jag att idealet finns, tillräckligt för en vanlig dag samtidigt som man inte släpar på ett onödigt tungt och dyrt batteripaket. Kan man köra tio mil på el tror jag att de flesta som kan ladda också laddar.

Om Toyota RAV4 är svenska folkets våta drömbil, vad är då inte XC90?

Peder: Svenska folket behöver verkligen höja blicken, det finns annat är superförnuftiga minisuvar och halvsvenskkinesiska Volvosar.
Alrik: När den kom var det absolut en ”chefdrömbil” för familjen. Nu finns det många andra som lockar mer.

Vad gillar ni minst med XC90?

Peder: Komforten, stolarna är helt enkelt inte sköna i Volvo längre.
Alrik: Den är lite ”klinisk” i känslan, inte direkt kul att köra. Infotainmentsystemet behöver också uppdateras, samt givetvis elbilsegenskaperna. Att det finns en bensindriven värmare i en miljöbil är ”hål i huvudet”!

Hur har sommaren varit?

Peder: Kort och dyr.
Alrik: Nej då, varm och fylld av en massa korta semestrar vilket gör att den har känts lång. Och man får många korta sverigesemestrar för en lång utlandsresa!

Annons
Annons
Rulla till toppen