Nya Kia Sportage gör europeisk debut i kortare format

Den nya generationen av Kias mellanklassuv blir lite kortare i Europa än på övriga marknader. Här i Sverige kommer endast laddhybriden tas in.

Nya Kia Sportage gör europeisk debut i kortare format
Nya Kia Sportage med utrustningspaketet GT-Line.

85 mm – det är hur mycket som skiljer den internationella versionen av nya Kia Sportage från den europeiska som avtäcktes idag. Trots det har den femte generationen av den populära mellanklassuven ändå vuxit något på alla ledder jämfört med sin föregångare.

Den europeiska versionen av Sportage blir 4.515 mm lång, 30 mm längre än föregångaren och nu väldigt snarlikt konkurrenten Volkswagen Tiguan (förutom sjusitsiga Allspace) som mäter 4.509 mm på längden.

Det mesta av längdskillnaden mellan de två versionerna av Sportage är i hjulbasen, som mäter 2.680 mm (-75 mm) på den europeiska.

– Med framåtblickande exteriördesign och banbrytande interiör kombinerar nya Kia Sportage en dynamisk närvaro på utsidan med en högklassig förarorienterad interiör som drar nytta av är de senaste tekniska finesserna, säger Jason Jeong, chef på Kia Europe, i ett uttalande.

Nya Kia Sportage är 10 mm längre än den utgående modellen och bjuder bland annat på ett något förbättrat benutrymme i baksätet, 996 mm.

Flera olika motoralternativ, inkluderande bensin, diesel och en laddhybrid, kommer erbjudas ute i Europa. Här i Sverige kommer dock endast laddhybriden att tas in, meddelar generalagenten.

Kia Sportage Plug-In Hybrid delar drivlina med plattformssyskonet Hyundai Tucsons  laddhybridutförande. Den består av en 1,6-liters bensinturbofyra kallad "Smartstream" på 180 hästkrafter. Tillsammans med en elsynkronmotor med permanentmagnet på 67 kW (91 hk) blir systemeffekten 265 hästkrafter.

Batteripaketet är likt Tucson Plug-In Hybrid på 13,8 kWh. I Hyundaien räcker elektronerna för en WLTP-räckvidd på 6,2 mil. Kia har dock ännu inte delat samma uppgift för nya Sportage, eller för delen några förbrukningssiffror.

Det nya infotainmentsystemet ska "rymma de senaste uppkopplade tjänsterna".

En nyhet är att Kia Sportage nu kan ta emot så kallade OTA-uppdateringar trådlöst över internet för sina olika system. Dessa inkluderar en rad olika aktiva säkerhets- och förarassistanssystem, exempelvis ett designat för att undvika kollision vid vänstersväng i korsningar.

Bilen går också att få med en ny generation av Hyundaikoncernens elektroniskt kontrollerade fjädring ECS som nu ska bjuda på bättre komfort än tidigare. Det har också ett terrängläge för att göra Kia Sportage "redo för mer äventyrliga åkturer i utmanande förhållanden på snö, lera och sand", enligt pressmeddelandet.

Bagageutrymmet mäter 591 liter (VDA). Baksätet kan fällas i en 40:20:40-delning för att utöka utrymmet till som mest 1.780 liter.

Några priser har ännu inte kommunicerats av Kia, men de väntas ligga i nivå med eller förmodligen strax under syskonet Tucson, som i sitt laddhybridutförande börjar på 414.900 kronor i dag.

Marknadslanseringen av Kia Sportage ska ske senare under hösten ute i Europa. Eftersom laddhybridversionens lansering dröjer tills våren 2022 kommer vi i Sverige att få vänta på modellen tills dess.

Kia Sportage i fem europeiska generationer, från det Mazda Bongo-baserade originalet (NB7) från 1995, till dagens nyhet (NQ5).

Det här kommer blir en storsäljare!
Ja
43
10
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.