Premiär: Cupra UrbanRebel – bevingad el-racer för city

Cupra har dragit av täcket på sitt "rebelliska" stadsracer-koncept med extra stor bakvinge. Konceptet ska vara en förhandstitt på en produktionsbil som kommer 2025.

Premiär: Cupra UrbanRebel – bevingad el-racer för city
En tävlingsbil för stadsmiljö utan markfrigång för att ta sig över farthinder. Tja, varför inte?

Tänk racingspel så ser kanske inte det spanska Volkswagen-märket Cupras senaste konceptbil så extrem ut trots allt. Som vi skrev förra veckan är den en förhandstitt på märkets kommande stadselbil, eventuellt kallad Cupra eCar, som ska släppas 2025.

Namnet UrbanRebel kommer sig just av att det ska vara Cupras "mest rebelliska tolkning av en elektrisk stadsbil" någonsin. Märkets vd Wayne Griffiths förklarar:

– Cupra UrbanRebel Concept är en radikal tolkning av företagets urbana elbil som lanseras 2025. Detta racingkoncept ger en uppfattning om formspråket för den framtida gatubilen och kommer att inspirera till skapandet, säger han i ett uttalande.

Cupras vd Wayne Griffiths med UrbanRebel.

Anledningen varför just ett av Volkswagens spanska märken fått pucken att visa den första kompaktbilen byggd på koncernens elbilsplattform MEB lär vara att produktionen av samtliga av de kommande "MEB Entry"-bilarna ska ske på deras huvudfabrik i Spanien.

– En urban elbil är ett strategiskt viktigt projekt inte bara för vårt företag utan också för Volkswagengruppen, detta då vårt mål är att producera mer än 500.000 urbana elbilar per år i Martorell för våra koncernmärken. Den urbana elbilen kommer att demokratisera elektrifierad mobilitet och göra den tillgänglig för alla, säger Wayne Griffiths vidare i samma uttalande.

Enligt uppgifter publicerade av de vanligtvis välunderrättade Auto News i augusti är det annars kompaktsuven Skoda Elroq som blir först ut att nå produktion 2024.

Det har även cirkulerat uppgifter om att Volkswagen ska visa upp ett sobrare syskon till UrbanRebel, ID 2, under nästa veckas IAA-mässa i München då Cupras konceptbil också ska ha fysisk premiär.

0 – 100 km/h på 3,2 sekunder

Konceptbilen mäter 4.080 mm på längden, 1.795 på bredden och 1.444 mm på höjden.

Racer-formspråket backas upp med en hel del substans under skalet. Cupra UrbanRebel kan accelerera 0 – 100 km/h på endast 3,2 sekunder. Motoreffekten anges till mellan 250 kW (340 hästkrafter) och 320 kW (435 hästkrafter).

Några uppgifter om vridmoment eller vikt har inte delats av Cupra men det kan förmodas att den är lättare än den 181 mm längre MEB-bilen Volkswagen ID 3 som har en tjänstevikt på 1.772 kg i sitt lättaste utförande.

Vi får inte heller veta några uppgifter om batteristorlek, räckvidd eller laddhastigheter i dagsläget.

Riktigt tuff!
Ja
46
9
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.