Premiär: Audi Grandsphere concept – lyxig som en privatjet

Audi har dragit av täcket på bil nummer två utav tre i sin "sphere"-serie av konceptbilar. Grandsphere ska vara en förhandstitt på en kommande elektrisk lyxsedan från det tyska märket.

Premiär: Audi Grandsphere concept – lyxig som en privatjet
Förutom de felvända bakdörrarna och avsaknaden av B-stolpe lär mycket av Audi Grandspheres design användas för märkets kommande elektriska A8 (eller kanske A9) sedan.

Audi ska i framtiden bli Volkswagens största kassko med hjälp av sina premium-elbilar, har vd Markus Duesmann tidigare sagt. Som en förhandstitt på hur Audis framtida lyxåk kan tänkas se ut håller man just nu på att rulla ut en trio konceptbilar.

Nyligen fick vi se sportbilen Skysphere som kan fälla ut sin hjulbas med hela 25 cm mellan sina två körlägen GT och Sport. I det förstnämnda kör dessutom bilen sig själv autonomt och fäller in ratt och pedaler.

Audi Grandsphere mäter 5,35 meter på längden. Till måtten sett är den snarlik dagens Audi A8.

Om Skysphere är gjord för både aktiv körning och lyxig avkoppling medan bilen kör sig själv så är Grandsphere desto mer anpassad för det senare. Audi ser nämligen framför sig att nivå 4 av autonom körning, som inte kräver att föraren alltid är redo att ta över, kommer att vara möjligt med deras bilar på vissa vägar (exempelvis motorvägar) i slutet av årtiondet.

Grandsphere kan därmed även den fälla bort hela rattstången, som viker ihop sig och försvinner in bakom instrumentbrädan.

Eftersom det här ska föreställa en bil som klarar av den näst högsta nivån av autonom körning kan hela rattstången fällas in ...

... och försvinna helt bakom den konkava instrumentbrädan som även är en skärm.

Konceptet bygger på Volkswagenkoncernens kommande elbilsplattform Premium Platform Electric (PPE) som nästa generationens Porsche Macan (2022) och den kommande modellen A6 e-tron (2023) också ska bygga på.

Audi Grandsphere är fyrhjulsdriven med en elmotor per hjulaxel. Systemeffekten anges till 530 hästkrafter. 0 – 100 km/h görs på strax över fyra sekunder.

Räckvidden ska vara "över 75 mil" tack vare ett väl tilltaget batteripaket på 120 kWh. Eftersom PPE har en systemspänning på 800 volt likt Porsche Taycan och Audi e-tron GT:s J1-plattform ska snabbladdningen inte gå av för hackor.

Maxeffekten anges till 270 kW DC och att ladda 5–80 procent ska ta under 25 minuter enligt Audi. Dessutom ska det gå att ladda batteriet tillräckligt på 10 minuter för 30 mils körning.

Enligt Audi är Grandsphere också den mest produktionsnära bilen i sphere-serien och vi kan vänta oss att se många drag från den i en framtida lyxsedan från märket som ska släppas "i slutet av årtiondet".

Det ska även finnas många beröringspunkter med det omtalade Artemis-projektet som ett team på Audi arbetat intensivt med de senaste åren. Tidigare, obekräftade uppgifter har dock gjort gällande att det projektet ska mynna i en självkörande produktionsbil år 2024 med kodnamnet Landjet.

Oliver Hoffman, medlem i styrelsen för Audis utvecklingsavdelning, och designchefen Marc Lichte provsitter i Grandsphere.

Nästa elkoncept från Audi ska heta Urbansphere. Den ska visas någon gång nästa år.

Det här känns som framtidens "premium"!
Ja
57
19
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.