Volkswagen-gruppen har tidigare berättat att de göra billiga elbilar som kan ersätta Volkswagen e-Up! och dess syskon från Seat och Skoda. Tanken är att utgå från en kortad version av MEB-plattformen och göra olika versioner för några av VAG-märkena: Skoda Elroq, Seat Acandra, VW ID.1 och VW ID.2.
VAG ska också göra sportiga versioner. ID.2 ska komma i en fyrhjulsdriven GTX-version och Cupra UrbanRebel kan också komma att räknas dit. Produktionen kommer att ske på Seat och Cupras hemfabrik i Martorell, Spanien där en batterifabrik även ska byggas.
– Volkswagen står för plattformen och tekniken, men Seat kommer att utveckla bilarna, säger VAG-chefen Ralf Brandstätter.
Konceptbilen Volkswagen ID.Life visas just nu upp på bilmässan IAA i München och ger en föraning om hur ID.2 kommer att te sig. ID.Life är strax över 4 meter lång och har 410 liters bagageutrymme. Markfrigången är 19 centimeter.
Hjulbasen är 2,65 meter, vilket är 12 cm mindre än ID.3. På framaxeln sitter en 235 hästars elmotor som ger ett vridmoment på 290 Newtonmeter. Det ska räcka för att klara 0 – 100 km/h på 6,9 sekunder.
GTX-versionen kommer även ha en elmotor på bakaxeln.
Batteriet har en kapacitet på 57 kWh och räckvidden beräknas till 400 km enligt WLTP-körcykeln.
ID.2 har en crossover-design. ID.1 väntas bli ännu mindre med en klassisk småbilsform.