Mercedes-Benz EQE – helt elektrisk E-klass

Aldrig förr har E-klass varit så lik S-klass som nu. Elbilen EQE är en nedbantad EQS.

Annons
Annons

EQE visas upp på bilmässan IAA i München tillsammans med en rad andra elbilsnyheter. Nya EQE ska konkurrera med premiumbilar som BMW i4, Tesla Model 3 och Polestar 2. Mercedes-Benz lovar att EQE ska vara tystast i klassen.

Att EQE och EQS är lika som bär beror på två saker: Lågt luftmotstånd är så pass prioriterat att det går före att hålla isär modellerna och dels att EQE är en nedbantad EQS. Båda använder den nya elbilsplattformen EVA2.

EQE är 27 cm kortare än lyxsedanen EQS vilket ger en längd på 495 cm. Jämfört med vanliga E-klass har EQE 8 cm längre axelavstånd vilket gynnar kupéutrymmet. Som sig bör i en renodlad elbil är golvet i kupén helt plant.

Mercedes-Benz EQE – helt elektrisk E-klass

Även på insidan är EQE och EQS mycket lika. Båda har en mycket bred ”hyperscreen” i instrumentbrädan. Dessutom finns en 12-tums oled-skärm för framsätespassageraren. Bilens system kan uppdateras trådlöst från molnet (OTA).

Till en början kommer två bakhjulsdrivna alternativ, EQE 350 med 288 hk och en okänd kraftfullare version. Senare kommer fyrhjulsdrivna 4matic-versioner.

Högvoltsbatteriet på 90 kWh uppges ge en räckvidd mellan 55 och 65 mil enligt WLTP beroende på utrustning. Det kan laddes med upp till 170 kW.

 
Mercedes-Benz EQE – helt elektrisk E-klass

Som tillval finns luftfjädring och bakhjulsstyrning som minskar vändcirkeln med 1,8 meter. 

Priser och leveransstart är ännu inte klart.

Mercedes-Benz EQE – helt elektrisk E-klass
Annons
Annons
Rulla till toppen