Officiell: Renault Mégane E-Tech Electric – räckvidd 47 mil

Renault vill se suven Mégane E-Tech Electric som en el-GTI, och som en efterträdare till populära Renault Zoe.

Officiell: Renault Mégane E-Tech Electric – räckvidd 47 mil

Elbilen Renault Mégane E-Tech Electric har bara namnet gemensamt med tidigare Mégane-modeller och kan ses som en efterträdare till Renault Zoe.

Nya Mégane E-Tech Electric är 4,2 meter lång, vilket gör bilen betydligt kortare än vanliga Mégane. Hjulbasen är dock på 2,7 meter. Bagageutrymmet rymmer 440 liter.

 

Den första versionen av Mégane E-Tech Electric har ett batteri på 60 kWh batteri som ger 47 mils räckvidd beräknat enligt WLTP-körcykeln. Vid ren motorvägskörning i 130 km/h blir räckvidden 30 mil. Effekten är 218 hk och vridmomentet 300 Nm. Batteriet väger 395 kilo, vilket en totalvikt på 1624 kilo.

Det kommer också en billigare version med ett mindre batteri på 40 kWh. Räckvidden anges till 30 mil, effekten till 130 hk och vridmomentet till 250 Nm.

Båda versionerna kan ladda 130 kW DC och upp till 22 kW AC-laddning. På 20 minuters snabbladdning (DC) får man 30 mils extra räckvidd.

Batteripaketen är bara 11 cm höga vilket ger 9 cm lägre höjd än vanliga Mégane, totalt 1,5 meters takhöjd.

Bakom ratten finns en 24-tums skärm för instrumentering och infotainmentsystemet, som likt exempelvis Volvo och Polestars elbilar använder det Google-utvecklade operativsystemet Android Automotive. Det innebär att Google Maps, Google Play Apps, Google Assistant och en elektrisk ruttplanerare finns inbyggt och kan röststyras.

Renault har jobbat med att hålla nere ljudnivån i bilen. Bland annat används ljudabsorberande skum i botten. 

Renault Megane E-tech Electric lanseras våren 2022. Priserna är inte fastställda än.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.