Biltestarbloggen: 3 bra och 3 dåliga saker med Hyundai Ioniq 5

Nu har vi hunnit mäta och köra Hyundai Ioniq 5 ett tag. Under testets gång har vi noterat både plus och minus med bilen. Vi tänkte därför att ni skulle få ett första smakprov av vad vi har upptäckt.

Biltestarbloggen: 3 bra och 3 dåliga saker med Hyundai Ioniq 5

Det är ingen uttömmande lista eller nödvändigtvis de viktigaste exemplen på bra och dåliga egenskaper, utan bara ett urval av saker vi har lagt märke till. En djupare utvärdering kommer när testet är klart.

Vi börjar med de bra egenskaperna:

1. Snabb laddning

Ioniq 5 imponerar vid laddstolparna. När vi testade hos nätverket Ionity såg vi som bäst 224 kW tillfälligt i maximal effekt och vi fyllde 10–80 procent hos batteriet på bara 21 minuter. Det är ett plus när man ska köra långt. Hyundaien gör bra ifrån sig även när man använder vanlig AC-laddning. Den klarar nämligen trefas med effekt upp till 10,5 kW. Men det kräver naturligtvis att man har en laddbox som kan leverera så mycket kräm.

2. Baksätet

Det är rymligt, bekvämt och väldigt flexibelt. Man kan justera det elektriskt i längdled och vinkla ryggstödet manuellt i 16 steg. Dessutom finns integrerade solgardiner till fönstren i dörrarna och värme i baksätet.

3. Nyskapande finesser – V2L

Ioniq har många moderna utrustningsdetaljer, inklusive nyskapande finesser som till exempel Vehicle 2 Load. Det betyder att man kan använda bilens batteri för att ge ström till andra saker med sladd. Man kan till exempel koppla in laddaren till telefonen. Bilen leverera effekt upp till 3,6 kW och ner till som lägst 20 procent på batteriet, sedan slutar den.

Nu över till de dåliga egenskaperna: