Större batteri, elvärmare och starkare elmotor i Volvos laddhybrider

Volvo släpper nu en ny, uppdaterad drivlina till sina laddhybrider i 90- och 60-serierna. Med mer batterikapacitet ska elräckvidden vara uppe i som bäst 9 mil. Andra nyheter inkluderar en starkare bakre elmotor och en elvärmare för kupén.

Annons
Annons

Batteripaketet i Volvo XC60, S/V60, XC90 och S/V90 Recharge förstoras med ett tredje lager celler. Kapaciteten blir därmed 18,8 kWh istället för dagens 11,6 kWh, meddelar tillverkaren.

Det ska räcka för en beräknad räckvidd på eldrift på ”upp till 90 kilometer”, skriver Volvo i pressmeddelandet utan att specificera vilken modell uppgiften gäller. Det kan dock förmodas gälla den mer lågbyggda och lätta S/V60.

LÄS MER: Så långt kommer Volvos uppdaterade laddhybrider på el

– Det är år 2021, och människor ska inte längre behöva vara beroende av bensin eller diesel i sin vardagskörning. Våra senaste laddhybrider levererar all den elektriska räckvidd som behövs i de flesta människors dagliga liv, säger Henrik Green, teknikchef på Volvo Cars, i ett uttalande.

Som stöd för påståendet har man en undersökning från konsultbolaget Sigma som kom fram till att den genomsnittliga bilföraren inom premiumsegmentet kör mindre än 5 mil på en vardag. Den uppgiften baseras på statistik från Kina, USA, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien.

Enpedalskörning ska nu också vara möjligt ”på specifika modeller”. Sedan tidigare finns funktionen hos Volvos helektriska XC40 och C40, men nu ska alltså även en del av märkets större laddhybrider kunna köras endast med gaspedalen.

Mer el-pulver i bak

Större batteri, elvärmare och starkare elmotor i Volvos laddhybrider
Volvo V90 T8 Recharge.

Volvos laddhybrider har sedan länge varit fyrhjulsdrivna med tre motorer. I fram sitter en turbo- och kompressormatad 2,0-liters VEA-bensinmotor gift med en automatlåda med inbyggd elmotor (88 hk/83 Nm). I bak sitter sedan ytterligare en elmotor.

I de snabbaste, betecknade T8, har kraftskillnaden mellan hjulaxlarna varit stor – medan hybridpaketet skickar 303 hästkrafter och 400 Nm till framhjulen driver den bakre elmotorn bakhjulen med 87 hästkrafter och 240 Nm.

Nu ökas det istället till 145 hästkrafter och 309 Nm med en ny bakre elmotor. Systemeffekten i Volvos Recharge T8-bilar ökar därmed från 390 hk/640 Nm till 455 hk/709 Nm. Även de bensinsvagare Recharge T6:orna får den starkare elmotorn, men där är ökningen av systemeffekten mindre: från 340 hk/590 Nm till 350 hk/659 Nm.

Volvo framhåller att den starkare bakre elmotorn ska ge deras laddhybrider bättre fyrhjulsdrift, något som mycket väl kan stämma – vår systersajt auto, motor & sport har i tidigare vintertest kritiserat det äldre systemet och kallat det oharmoniskt.

Får elvärmare

Volvo plockade nyligen bort de kritiserade bränslevärmarna från sina laddhybrider. Från och med årsmodell 2022 ska därför alla Volvos laddhybrider ha en elvärmare för kupén, bekräftar Volvos presschef Karin Wik till Recharge. Det ska göra det möjligt att köra dem helt på el även vintertid.

– Kupén värms alltså inte med bränsle, skriver Karin Wik i ett mejl till Recharge.

Även de övriga modellförändringarna gäller årsmodell 2022 som ska vara i produktion nu, men dock inte med alla uppdateringarna ännu. Enligt Volvo ska de uppdaterade bilarna finnas till försäljning från och med idag, 8 september.

Tidigare har Volvo också meddelat att årsmodell 2022 av Volvo XC60 får det Googleutvecklade infotainmentsystemet Android Automotive.

Annons
Annons
Rulla till toppen