Framtiden oviss för Mercedes laddbara Sverigefavoriter

Kombimodellerna hänger löst och Mercedes har slutat utveckla nya drivlinor till laddhybrider, avslöjar utvecklingschefen Markus Schäfer i två separata intervjuer.

Framtiden oviss för Mercedes laddbara Sverigefavoriter
Mercedes utvecklingschef Markus Schäfer vid lanseringen av nya C-klass kombi tidigare i år. Modellens framtid låter nu oviss.

I Sverige gillar vi kombibilar av tradition. Men de senaste åren har suvarna blivit allt populärare – en utveckling som är ännu mer påtaglig i resten av världen. Även hos Volvo står suvar numera för tre fjärdedelar av försäljningen och det är osäkert om V90 får en till generation.

Nu kommer snarlika signaler från Mercedes. I en intervju med brittiska Autocar avslöjar utvecklingschefen Markus Schäfer att märkets kombimodeller kan hänga löst. Det lär även betyda att vi kanske inte får se någon kombiversion av den elektriska E-klassen EQE som visades i dagarna.

– Med kombibilarna får vi se vad som händer. Marknaden är under press när fler och fler köpare går till suvar och det finns bara några få marknader kvar för kombibilar, säger Markus Schäfer till publikationen.

Tidigare har Schäfer även flaggat för att övergången till elbilar kommer innebära färre cabbar och coupéer i Mercedes modellprogram.

Laddhybrider en "kostnadsbörda"

Även Mercedes laddhybrider kan snart vara borta ur modellprogrammet till fördel för elbilar. Detta trots att Mercedes gjort stora investeringar i tekniken. Tack vare stora batteripaket har märkets laddhybrider tidigare slagit räckviddsrekord i våra test och dessutom erbjuder man DC-snabbbladdning till dem, något de flesta av konkurrenterna saknar.

Nyligen gick dock tillverkaren med vd Ola Källenius i spetsen ut och deklarerade att Mercedes bara ska sälja elbilar år 2030.

Därmed måste laddhybriderna bort ur modellprogrammet senast då och Mercedes har nu slutat utveckla nya drivlinor för laddhybrider, bekräftar Markus Schäfer i en separat intervju.

– Investeringen är gjord och vi använder den. Men komplexiteten med att ha dubbla drivlinor i en bil blir en kostnadsbörda för den, säger Markus Schäfer till tyska Handelsblatt.

AMG:s nya E Performance-drivlinor med som mest 831 hk och 1.400 Nm i nya Mercedes-AMG GT 63 E Performance kan därmed mycket väl bli de sista av sitt slag.

Rör inte min kombi!
Ja
215
26
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.