Lotus visar lättviktsplattform för elektriska sportbilar

Geely-ägda Lotus ska lansera en elektrisk ersättare till dagens Elise och Evora 2026, än så länge kallad Typ 135. Nu visar tillverkaren upp plattformen bilen ska bygga på: E-Sports. Även Renault-ägda Alpine har varit med på projektet och ska använda plattformen.

Lotus visar lättviktsplattform för elektriska sportbilar
Till vänster: Lotus Typ 135. Till höger: Den nya plattformen konfigurerad med en kort hjulbas och plats för två sitsar.

Den brittiska sportbilstillverkaren Lotus ägs numera av samma kinesiska företag som svenska Volvo Cars, Geely. Under dem har Lotus nu satt en kurs mot att bli helelektriskt. Den nyligen lanserade sportbilen Emira ska bli märkets sista modell med en förbränningsmotor och fram tills 2026 ska man lansera fyra nya elbilar.

Först ut blir något så o-Lotus som en stor suv. Den heter Typ 132 och ska visas nästa år. Bilen ska bygga på en ny premiumbilsplattform kallad Lotus Premium och tillverkas på en ny fabrik i Wuhan, Kina. Där ska även fyrdörrars-coupén Typ 133 (2023) och mellanklassuven Typ 134 (2025) tillverkas.

2026 ska dock ordningen vara återställd. Då ska Lotus nämligen rulla ut en ny, lättviktig sportbil från fabriken på det gamla militärflygfältet Hethel i Norfolk, Storbritannien. Typ 135 ska blir en helektrisk ersättare till dagens Emira (och utgående modeller som EliseExige och Evora, för delen).

Utvecklad tillsammans med Alpine

Med en längre hjulbas rymmer plattformen ett större batteripaket.

Lotus inledde i början av året ett samarbete med Renaults sportbilsmärke Alpine som även det ska bli helelektriskt med "F1-teknik". Den nya plattformen E-Sports ska ha tagits fram tillsammans med fransmännen som även de ska använda det till en sportbil som förmodligen också ska lanseras 2026.

E-Sports kan användas för både två- och fyrsitsiga sportbilar och tre olika konfigurationer planeras nu. Den första har en hjulbas på 2.470mm och ett batteripaket med åtta moduler på 66,4 kWh monterat i mitten, bakom föraren och passageraren (precis som i Lotus supersportbil Evija). Lotus kombinerar detta med en elmotor i bak på 350 kW (469 hk).

Plattformen kan också användas för sportbilar med längre hjulbaser vilket medger ett större batteripaket. Den andra konfigurationen har en hjulbas på 2.650mm och då ryms ytterligare sex batterimoduler i mitten vilket ökar kapaciteten till 99,6 kWh. Trots den extra vikten lär denna vara mycket snabbare; Den har nämligen en extra bakre elmotor som ökar den totala systemeffekten till rejäla 650 kW (871 hk).

I sin fyrsitsiga konfiguration har Lotus nya plattform istället batterimodulerna monterade på ett mer konventionellt sätt: liggandes i golvet.

Den tredje och sista konfigurationen som visas av Lotus är för en fyrsitsig sportbil med ett 66,4 kWh-paket monterat i golvet istället för i mitten. En eventuell elsportbil med denna grundkonstruktion kommer kunna byggas med antingen en eller två elmotorer i bak.

Trots att Lotus framhåller att deras nya plattform är lätt har man inte delat någon exakt viktsiffra för någon av de tre konfigurationerna ännu. Däremot ska den bakre hjälpramen väga 37 procent mindre än Emiras V6-dito gör.

Plattformen lär komma att användas av andra biltillverkare än Lotus och Alpine. Lotus nämner nämligen redan idag att man kommer att sälja den till andra märken genom sitt företag Lotus Engineering.

Verkar lovande!
Ja
42
10
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.