Volvo brukar inte redovisa totala försäljningssiffror för den helelektriska Volvo XC40 Recharge (ej att förväxlas med laddhybriderna T4 och T5 Recharge), vilket kan tolkas som att försäljningen inte går så bra. På den svenska marknaden vet vi att eldrivna XC40 står för en försvinnande liten del av Volvos försäljning.
Enligt Bil Swedens registreringsstatistik hamnade Volvo XC40 på plats 27 bland elbilarna under augusti månad, med blott 41 registrerade exemplar.
Mellan januari och augusti nyregistrerades 683 stycken, vilket var tillräckligt för en lite mer anständig 12:e plats bland elbilarna.
Men det är absolut inget fel på attraktionskraften för själva modellen XC40: De bensindrivna versionerna är tillsammans sverige-etta med hela 5.256 exemplar så här långt under året, och bland laddhybriderna ligger XC40 T4/T5 Recharge femma med 2.697 stycken registrerade bilar. Totalt sett är XC40 landets tredje mest sålda bil.
Men elbilen för alltså en tynande tillvaro i den svenska registreringsstatistiken, och det rätt saftiga priset på 674.900 kronor lär ha en hel del med saken att göra. Å andra sidan ligger Porsches eldrivna miljonbil Taycan en bra bit före Volvon …
Men totalt sett i Europa går det rätt bra för XC40 Recharge. Vi har fått ta del av data från sajten EV-volumes – som har koll på all världens elbilsdata.
Erik Karlsson på EV-volumes har för vår räkning tagit fram de europeiska registreringssiffrorna för eldrivna mellanklass-suvar. Det visar sig att den eldrivna versionen har sålt i 7.204 exemplar. Och än mer intressant är de faktum att elbilsförsäljningen av allt att döma är grädde på moset för Volvo.
Försäljningen av den eldrivna versionen har inte kannibaliserat på de övriga modellerna. Tvärt om har den faktiskt hållit uppe totalen under de senaste månaderna. Under Q2 2021 stod XC40 Recharge för 11 procent av XC40-försäljningen.
Det höga priset bör också innebära att bilen ger en bra förtjänst, vilket Volvos vd Håkan Samuelsson har bekräftat.
Än mer intressant är kanske att laddhybridversionen närmar sig försäljningstalen för de så kallade ICE-bilarna, varianterna med förbränningsmotorer. Och räknar vi samman laddhybrider och elbilar säljer dessa runt 50 procent av XC40-försäljningen i Europa.
Ännu mer imponerande är kanske att XC40 Recharge till och med juli hamnar på femte plats bland eldrivna mellanklass-suvar i Europa. Å andra sidan är konkurrenterna som ligger bakom i statistiken kanske inte så imponerande, som Lexus UX 300e, Mazda MX-30, XPeng G3, DFSK Seres 3, JAI iEVS4, Weltmeister EX5 och så vidare …
Att Volvo klår Audi Q4 e-tron och Mercedes EQA beror på att dessa inte sålts för fullt under hela året.
Ledaren med stor stil i denna eldrivna klass är för övrigt VW ID.4 (28.696) före Kia e-Niro (24.791) men mer överraskande är kanske att kinesiska MG ZS kommer in på plats fyra med 9.027 exemplar – under årets sex första månader.
Lyfter vi blicken mot ägaren Geelys hemland Kina så ser det däremot riktigt dåligt it för eldrivna XC40 Recharge; Endast 901 bilar har registrerats där november 2020–juli 2021. Desto bättre har det sett ut i Nordamerika där 3.649 registrerades under samma period.
Totalt sett ökar försäljningen av elbilar i alla fall brant på dess huvudmarknad Europa. Kanske kan Volvo hänga på med sin billigare version av XC40 Recharge, Single med enbart en motor – som kostar från 529.900 kronor.
Statistik: Volvo XC40:s europeiska försäljning
Period |
Volvo XC40 bensin/diesel |
Volvo XC40 laddhybrid |
Volvo XC40 elbil |
Totalt |
2019 Q1 |
19.185 |
0 |
0 |
19.185 |
2019 Q2 |
20.308 |
30 |
0 |
20.338 |
2019 Q3 |
18.729 |
106 |
0 |
18.835 |
2019 Q4 |
24.785 |
116 |
0 |
24.901 |
2020 Q1 |
19.586 |
2.364 |
0 |
21.950 |
2020 Q2 |
13.288 |
4.190 |
35 |
17.513 |
2020 Q3 |
21.251 |
10.120 |
25 |
31.396 |
2020 Q4 |
21.602 |
11.732 |
4.638 |
37.972 |
2021 Q1 |
20.297 |
12.789 |
3.041 |
36.127 |
2021 Q2 |
18.944 |
12.176 |
4.163 |
35.283 |
2019 – 2021 Q2 |
197.975 |
53.623 |
11.902 |
263.500 |
Källa: EV-volumes.com