Förnuft & Känsla: Tvillingfajten – Audi e-tron GT vs Porsche Taycan 4S

Det är dags för Porsche Taycan att möta sin svåraste motståndare: sig själv i Audi-kläder! Vilken tillverkare har lyckats bäst? För det finns absolut skillnader.

Annons
Annons

Hallå där Alrik och Peder! Berätta lite om Audi e-tron GT. Är det en Porsche eller en Audi?

Peder: Det verkar vara en blandning av bägge, jag stör mig på att det är så uppenbart. 
Alrik: Det är helt klart en Porsche som numera även finns i Audivariant. Vi kan faktiskt snacka badge engineering på en lite högre nivå än vanligt. Karosserna är inte samma, men lika, och under skalet är det mesta extremt snarlikt, men lite finjusterat. Jag blir inte klok på om det är bra eller ej, men å andra sidan är det två underbara bilar, så varför klaga?!

Vad förvånade mest?

Peder: Att trots bilarna är väldigt lika så var de olika känsla i bilarna, de delar tydligen inte programmerare.
Alrik: De kunde varit ännu mer olika tycker jag, nu är det främst designen på kaross och inredning som är olika. Bilarnas karaktär är i grunden väldigt lika, men Porschen är mer förarfokuserad – som sig bör. Audi kunde kanske varit ännu mer GT-bekväm? 

Var det svårt att avgöra vilken bil som är bäst, Audi eller Porsche?

Peder: Nej, för det handlar i slutändan om tycke och smak.
Alrik: Absolut! Jag hade betygsångest, det var hypersvårt. Men när jag efteråt fick se skillnaden på servicekostnader och försäkringspremier var det inte svårt att kora det mest förnuftiga valet, och på något vis fick jag till det rätt …

Det blev rätt höga betyg till båda bilarna, berätta mer utan att avslöja något!

Peder: Det är väldigt fina bilar bägge två, inget snack om det. Äntligen elbilar som inte ser ut som elbilar!
Alrik: Jag vet inte hur du tycker att en elbil ser ut men det som utmärker äkta elbilar som konstruerats från grunden är långt axelavstånd och lågt luftmotstånd (och ofta kort överhäng fram), det stämmer bra på bägge bilarna. Och ja, väldigt fina bilar, det är tajt i betygstoppen! 

Var det kul att åka med Alrik? Passar e-tron hans körstil? 

Peder: Nej, det var inte kul. Nej det gör den inte. Vi lämnar det där.
Alrik: För en gångs skull håller jag med, ska man busa är inte den versionen vi körde av e-tron GT perfekt. Porsche Taycan Turbo S har så mycket mer kraft och lite spänstigare chassi, så med den kan man verkligen få ett härligare flöde i körningen (på en gokartbana).

Annons
Annons
Rulla till toppen