För Mercedes-Benz är samarbetet med Stellantis-koncernen om batteritillverkning en viktig förutsättning för att nå sitt elektrifieringsmål. De behöver nå en produktionskapacitet över 200 gigawattimmar i slutet av 2020-talet.
Batterierna ska tillverkas av det nystartade bolaget ACC i åtta olika fabriker, varav fyra ligger i Europa.
– Mercedes-Benz driver en mycket ambitiös transformationsplan och denna investering markerar en strategisk milstolpe på vår väg mot CO2-neutralitet. Tillsammans med ACC kommer vi att utveckla och effektivt producera battericeller och moduler i Europa – skräddarsydda enligt Mercedes specifika krav, säger Ola Källenius, vd för Daimler AG och Mercedes-Benz AG.
Fabriksbygge kostar stora pengar. Bara fabrikerna i Europa som producerar 120 gigawattimmar slukar 70 miljarder kronor. Totalt kommer Mercedes-Benz investera över hundra miljarder euro, omkring en biljon kronor, i ACC och äga 33 procent av bolaget.
– Att få Mercedes-Benz att bli en ny aktieägare är en viktig milstolpe för ACC. Mercedes-Benz kommer att ge förtroende för vår tekniska färdplan och produktens konkurrenskraft som avsevärt stärker ACC:s affärspotential och underbygger våra ambitiösa tillväxtplaner. Detta är vårt bidrag till elektrisk och hållbar framtid, säger Yann Vincent, vd för ACC.
Mercedes-Benz ska inte bara pytsa in pengar i ACC, utan även bidra med teknik och kompetens.
Mercedes-Benz kommer även att komplettera battericellsutvecklingen med sin nyplanerade pilotanläggning Drive Systems Campus i Stuttgart från 2023 och framåt. Först 2025 kommer ACC att börja leverera bränsleceller.