Kinesiska Xpeng snart i Sverige – elsedanen P7 först ut

Den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng har nu lanserat en svensk hemsida. Sedanmodellen P7 blir aktuell här i två versioner, den ena med 53 mils räckvidd.

Kinesiska Xpeng snart i Sverige – elsedanen P7 först ut

Allt fler kinesiska biltillverkare etablerar sig nu på den europeiska marknaden. I Sverige gjorde nyligen det statligt ägda SAIC motors bilmärke MG lyckad entré med den på leasing billiga elbilen ZS EV som snabbt sålde slut.

I vårt grannland Norge finns även sedan december ifjol uppstickaren Xpeng motors, eller Guangzhou Xiaopeng Motors Technology Company Ltd. som de egentligen heter. Där säljs nu två av märkets modeller, mellanklassuven G3 och sedanen P7.

Xpeng meddelade i samband med den norska lanseringen i vintras att man även ska äntra de svenska, tyska och holländska marknaderna i år. Sedan dess har det dock varit ganska tyst angående den svenska lanseringen.

Nu har Xpengs sajt plötsligt fått en svensk upplaga, något Vi Bilägare var först med att rapportera. Där figurerar endast P7, som därmed verkar bli först ut på den svenska marknaden.

Mellanklassuven Xpeng G3 var först ut i Norge, men tycks nu bli nummer två när märket kommer till Sverige.

Modellen, vars former påminner mycket om den drygt 9 centimeter längre Tesla Model S, blev bokningsbar i Norge i somras med ett grundpris på 440.000 NOK (444.000 kr). På märkets nya svenskspråkiga sajt nämns dock i nuläget inga svenska priser.

Två olika modeller verkar bli Sverigeaktuella: RWD Super Long Range och 4WD High Performance. Precis som namnen gör gällande kommer valet alltså stå mellan bakhjulsdrift och mer räckvidd (53 mil enligt WLTP-körcykeln) eller fyrhjulsdrift och mer hästkrafter (430 hk).

I Xpengs svenska sajtkonfigurator kan man välja mellan två modellversioner. Den snabbaste kör 0 – 100 km/h på 4,5 sekunder.

Förutom det lockar Xpeng P7 med tillverkarens egna förarassistanssystem XPilot 2.5 som ska motsvara Teslas Autopilot. P7 har också likt Tesla OTA-uppdateringar som minskar behovet för verkstadsbesök.

Batteripaketet är på 80 kWh i båda versionerna av P7. Till skillnad från suven G3 så ska europeiskt levererade P7:or ha en CCS-kontakt för snabbladdning istället för den ovanligare chademo.

Interiören ska kännas lyxig och domineras av en stor pekskärm. Till skillnad från rivalen Tesla har Xpeng inte gjort sig av med instrumentskärmen.

Något som saknas helt på Xpengs är information om när märket egentligen kommer till Sverige och var bilarna ska säljas, levereras eller servas.

Leveranserna av P7 har i alla fall lovats till i vinter i Norge. Förmodligen kommer vi att få veta mer om den svenska lanseringen lagom tills dess.

Recharge har sökt Xpeng motors.

Xpeng P7 ger mig ha-begär!
Ja
229
88
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.