Tesla sätter betyg på sina förare – får hård kritik

Bara de bästa förarna får den nya funktionen. Hur "bäst" definieras får dock kritik.

Tesla sätter betyg på sina förare – får hård kritik

I USA har Tesla börjat betatesta funktionen "Total självkörningsförmåga" som kan identifiera trafikljus och stoppskyltar och bilen kan köra själv på stadsgator, föraren måste dock övervaka körningen. 

Amerikanska Teslaägare som köpt till funktionen innan den var färdig kan nu anmäla sig som kan nu få testa en betaversion, men bara om Teslas testsystem anser att man kör tillräckligt säkert. Bilens sensorer används för att betygsätta förarens körstil.

Fem faktorer bedöms: hur ofta den främre kollisionsvarnaren aktiveras, om föraren gör hårda inbromsningar, tar kurvor aggressivt, avstånd till framförvarande och om autopiloten kopplas ur på grund av ouppmärksamhet. Läs mer på Teslas webbplats.

Betyget sätts mellan 0–100 och Tesla räknar med att de flesta hamnar kring 80.

Bilsajten Jalopnik är starkt kritisk till betygssystemet och menar att det har stora brister och inte säger så mycket om hur säker föraren egentligen är. De hävdar att det är lätt att anpassa sin körning tillfälligt för att få ett bra betyg.

De menar också att tvära inbromsningar, till exempel för att stanna för rött, och häftiga svängar vid en undanmanöver kan vara tecken på säker körning och inte motsatsen. De referar bland annat till flera inlägg från sociala medier där Teslaförare hävdat att de höjt sina betyg genom att köra farligt, bland annat Teslainvesteraren Gary Black:

Tesla borde låta alla som betalat för funktionen testa den.
Ja
67
73
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.