Premiär: Toyota bZ4X får ”minst” 45 mils räckvidd och flygplansratt

Toyota har släppt specifikationer och bilder på sin nya elbil bZ4X, som kommer till Sverige i början av nästa år.

Premiär: Toyota bZ4X får ”minst” 45 mils räckvidd och flygplansratt

Toyota har inte legat i framkant i bilindustrins så kallade "elbilsrace". Här i Europa har man hittills endast en elmodell, Lexus UX 300e, som inte är byggd som en elbil från grunden. Tillverkaren har istället fortsatt att satsa på bensinhybrider och bränslecellsbilar.

Men nu har den japanska jätten hoppat på tåget. Till 2025 ska Toyota lansera 15 elbilar, varav sju ska ingå i en serie kallad "bZ", vilket står för "Beyond Zero" (bortom noll).

Plattformen bZ4X bygger på är utvecklad tillsammans med Subaru som ska släppa en syskonmodell.

Toyota bZ4X är först ut i den serien och visades först i april. Sedan dess har även syskonet Subaru Solterra smygvisats. Nu har bZ4X till slut haft premiär och med det är även specifikationerna officiella.

"Minst" 45 mils räckvidd

Toyota bZ4X får en lång hjulbas, 2,86 meter, eller 16 cm längre än dagens RAV4. Det ska ge gott om benutrymme.

bZ4X är Toyotas första "renodlade" elbil. Den är den första som byggs på elbilsplattformen e-TNGA som är en så kallad "skateboardkonstruktion" med plats för batterier i golvet.

Batteripaketet i bZ4X är hyfsat stort, 71,4 kWh, vilket enligt Toyota ska räcka för en räckvidd på "minst 45 mil" enligt WLTP-körcykeln. Bilen släpps i två versioner och den siffran lär gälla den fyrhjulsdrivna.

Toyota bZ4X imponerar inte med någon blixtsnabb snabbladdning.

Snabbladdningen begränsas av systemspänningen som är på 355 volt istället för 800 som exempelvis konkurrenten Hyundai Ioniq 5 eller dyrgripen Porsche Taycan. Som mest kan bZ4X ta emot 150 kW DC, tillräckligt för att ladda bilen till 80 procent på en halvtimme.

För hemmaladdning ska även en trefas AC-ombordladdare på 11 kW erbjudas som tillval, men underligt nog kommer den först så sent som Q4 2022. Specifikationen för ombordladdaren bZ4X har som standard har inte delats.

Som tillval ska även Toyota bZ4X kunna utrustas med solceller på taket, som tillverkaren beräknar ska räcka för att ladda batteripaketet med energi för upp till 180 mils körning per år. Den siffran lär dock inte gälla för oss i det vintermörka norden.

Två versioner

Toyota bZ4X kommer i två utföranden. Det som skiljer är drivningen.

Toyota bZ4X kommer att erbjudas både med fram- och fyrhjulsdrift. Ingendera av bilens två versioner blir några fartvidunder. Deras effektsiffror ligger på strax över 200 hästkrafter och 0–100 km/h avklaras på runt 8 sekunder.

Den fyrhjulsdrivna versionen har två elmotorer, en per axel, på 80 kW (109 hk) vardera. Subaru, kända för sina fyrhjulsdrivna bilar, ska ha ha stått för utvecklingen av styrningen till dessa.

Den har körlägen för både snöigt och lerigt underlag (det senare för färd under 20 km/h). För riktigt tuff terrängkörning under 10 km/h kan något som kallas "Grip Control" aktiveras.

Det skiljer versionerna

Drivning Framhjulsdrift Fyrhjulsdrift
Effekt, hk (kW) 204 (150) 218 (160)
Vridmoment, Nm 265 336
Toppfart, km/h 160 160
0–100 km/h, sek 8,4 7,7

Ny styrteknik med Teslaratt

Nya Tesla Model S "flygplansratt" har fått utstå en hel del kritik men också en del ros. Toyota verkar gilla lösningen nog för att ta efter.

Den kanske största nyheten med bZ4X har faktiskt med styrningen att göra. Den blir nämligen världens första serietillverkade bil att använda så kallad "steer-by-wire"-teknik, som kommer att erbjudas som tillval längre fram.

"Steer-by-wire" innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratten och hjulen, utan styrningen är helt elektronisk. Den som specar sin Toyota bZ4X med det – när det blir tillgängligt är ännu inte klart – får också en flygplansratt kallad "One Motion Grip Control".

Ratten är inte helt olik den i nyligen ansiktslyfta Tesla Model S men tack vare den elektroniska kopplingen ska föraren aldrig behöva korsa armarna eller ta omtag vid exempelvis en U-sväng, något som antyder att utväxlingen är helt variabel.

Instrumentbrädan domineras av en stor pekskärm i mitten.

Vid lansering blir dock ratten rund och styrningen mekanisk. Vad det låter kommer de två styrsystemen att erbjudas parallellt även en tid framöver.

90 procent efter 10 år

Driftsäkerhet är något som historiskt sett framhållits som en av märkets största styrkor och det är inget elbilsrevolutionen ska innebära slutet för, om vi ska tro Toyota. Bland annat framhåller man att strikta rutiner kommer att följas för tillverkningen av battericellerna till bZ4X.

Detta för att förhindra att "främmande material" ska ta sig in i dem, något som visat sig vara skälet till flera tillverkares storartade batteriproblem på sistone.

I bak ryms 452 liter med den bakre stolsraden uppfälld, vilket lär vara snarlikt Tesla Model Y (som Tesla inte delat någon exakt fabriksuppgift för). Bilen saknar dock en "frunk" i fram.

Som mål har Toyota att bZ4X batteripaket ska kunna behålla 90 procent av sin kapacitet efter tio år eller 24.000 mils körning. För att klara det ska paketets styrsystem noga övervaka saker som spänning och temperatur i varje cell – precis som i princip alla andra elbilar på marknaden idag gör, med andra ord.

Paketet är i alla fall vattenkylt, till skillnad från Toyotas tidigare elbilar, och en värmepump ingår också i standardutrustningen. Det senare bör bättra på bZ4X:s förbrukning på vintern.

Svensk lansering i vår

Den svenska premiären av Toyota bZ4X ska ske i slutet av våren nästa år. Redan i december ska dock orderböckerna öppnas. Vad priset blir i Sverige är ännu inte klart och – bör tilläggas – inte heller om bZ4X får utrustas med dragkrok.

Det känns som att Toyota är med i matchen nu!
Ja
239
136
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.