Alla tillverkare slåss om att presentera nya eldrivna modeller och det enklaste, snabbaste och billigaste sättet är givetvis att skapa en ny version av en redan existerande modell. Nu gör alltså VW föga förvånande om samma trick som Volvo gjorde när XC40 blev C40 och Audi Q4 e-tron kom i en Sportbackversion.
En klar fördel med den sportigare taklinjen är att luftmotståndet blir lägre. cW sjunker från 0,28 för ID.4 till 0,26 – eller 0,27 för den fyrhjulsdrivna ID.5 GTX.
Både front och akter får en liten visuell uppgradering, med sportigare stötfångare, andra dagsljus, LED Matrix-strålkastare, 3D-LED baklampor, tvåtonslack och en lite sportigare förarmiljö.
Från fabrik erbjuds tre olika drivlinor, men enbart det just nu största batteripaketet på 77 kWh. För vem vet om och när det kommer mer batterieffekt? Så snabbt som teknikutvecklingen går just nu, och så tuff som konkurrensen är, kan man tänka sig att det blir ännu mer batterieffekt framöver.
Motoreffekten går från 174 hk och 204 hk till den fyrhjulsdrivna med 299 hk. Men gissningsvis skippar svenska Volkswagen att ta in den motorsvagaste varianten.
För GTX-versionen går 0–100 km/h på 6,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 180 km/h.
LÄS PROVKÖRNINGEN: Volkswagen ID.5 GTX – när ögat bestämmer
Räckvidden enligt WLTP anges för GTX till 480 km, vilket är en kilometer längre än för vanliga ID.4 GTX – så det lägre luftmotståndet är mest av teoretisk karaktär. Den motorsvagaste versionen har en officiell räckvidd på 520 km.
Den största faktiska förbättringen är att bagageutrymmet tack vare kupédesignen med en lite högre akter gått från 543 liter till 459 — inte mycket men lite. Däremot har det totala utrymmet med fällda baksäten krympt något, från 1.575 till 1.561 liter. På längden har ID.5 vuxit med tre centimeter. Baksätets takhöjd har dock av förklarliga skäl krympt lite, med 11 millimeter.
Vi sparar det bästa till sist, som dock inte lär bli en ID.5-exklusiv förbättring:
Mjukvaran har uppgraderats till version 3.0, med en hel del nya finesser med framförallt snabbare laddning. Max laddeffekt blir 135 kW, mot tidigare 125. Det ska enligt VW:s tekniker betyda att laddtiden från 10–80 procent ska kapas med nio minuter.
Nytt och spännande är också att ID.5 är förberedd för att kunna ladda tillbaka ström till nätet, om man har en laddbox som stödjer den funktionen. Det lär bli en vanlig och viktig finess framöver.
Europapremiär blir det tidigt nästa år, och priserna lär ta ett litet skutt uppåt – runt 20.000 kronor, om man ska gå på prisjämförelsen med Audi Q4 som är 22.700 kronor dyrare i sitt Sportbackutförande.