Vi kör nya Volkswagen Multivan eHybrid – laddbar folkabuss för sju

Sjusitsiga Volkswagen Multivan kommer nu äntligen som laddhybrid med låg skatt. Vi provkör den nya "folkabussen" i Tyskland!

Annons
Annons

Hej John, var är du och vad gör du?

– Jag befinner mig i utkanterna av ett regnigt Frankfurt och kör nya Volkswagen Multivan eHybrid, vilket är laddhybridutförandet! Om man behöver en rejäl folktransportör men vill kunna köra delvis på el, erbjuder alltså VW nu ett alternativ.

Vad är nytt?

– Väldigt mycket! Multivan har gått ifrån transportbilskonstruktionen och bygger nu i stället på VW-koncernens personbilsplattform MQB. Den har fått mycket mer avancerad teknik och har blivit långt mer digitaliserad än tidigare. Drivlinan i eHybrid är till exempel samma som i Volkswagen Passat GTE.

Hur är det första intrycket?

– Positivt! Jag har alltid gillat Multivan, men man har tydligt märkt arvet och grunden från transportbilssidan. Nu upplevs den mycket mer personbilslik på ett positivt sätt. Den går mer kontrollerat och bekvämt på vägen.

– Laddhybriddrivlinan är också ett plus, som gör att Multivan blir mycket piggare att köra och det är lättare att följa med i trafikrytmen.

Hur ser det ut med elektrifiering på transportbilssidan hos VW?

– Man har ju redan tidigare erbjudit elkonverterade varianter av Caddy, Transporter och Crafter, men nu menar VW-representanterna att Multivan eHybrid är det första steget mot elektrifiering. Under nästa år lanserar man nämligen två versioner av den helt elektriska Volkswagen ID.Buzz. Jag har fått reda på lite information om den, men återkommer med det i en helt separat artikel!

John Erikssons fullständiga provkörningsartikel läser du i ett kommande nummer av tidningsutgåvan av auto, motor & sport. Du som har Premium kan även vänta dig att läsa den här på sajten inom kort.

Annons
Annons
Rulla till toppen