Vi avslöjar: Volkswagen ID.Buzz introduceras i början av 2022

Vi klämmer VW-källor på detaljer om den helt elektriska retrobussen.
✓ Två versioner – folkfraktare och skåpbil. ✓ Bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. ✓ Minst 45 mils räckvidd. ✓ Lite dyrare än ID.4.

Vi avslöjar: Volkswagen ID.Buzz introduceras i början av 2022
Volkwagen ID Buzz är den andliga uppföljaren till den klassiska Typ 2, "Folkabussen" även kallad.

Den tuffa, retromoderna och helt elektriska ID.Buzz blir snart verklighet. I samband med provkörningen av nya Volkswagen Multivan eHybrid lyckas vi samtidigt få antydningar från diverse VW-källor om vad vi kan förvänta oss av deras nästa elektriska bil. Här är vad vi har kunnat ta reda på och läsa mellan raderna.

Modellen kommer att komma i två versioner redan från start, folkfraktaren People som ska ha mer än fem sittplatser och skåpbilen Cargo. ID.Buzz bygger på Volkswagenkoncernens elektriska personbilsplattform MEB och den delar därmed teknik med de övriga bilarna i ID-familjen. Man kommer därför att känna igen till exempel invändiga reglage, komponenter och infotainment från ID.3 och ID.4.

Volkswagen ID.Buzz skåpbilsversion döps till Cargo.

Bilen kommer också att komma i två olika axelavstånd. Till en början lanserar man den korta versionen som kommer att använda samma batteri som ID.4 med en användbar kapacitet på 77 kWh. En variant med förlängt axelavstånd introduceras 2023.

ID.Buzz med långt axelavstånd kommer att vara den tyngsta modellen i ID-familjen och en källa med insyn hävdar att man därför har anpassat plattformen när det gäller räckvidd och kraft efter den högre tjänstevikten.

Man antyder att den versionen av Buzz kommer att använda ett större batteri än vad som sitter i ID.3/ID.4 och avslöjar att man kommer att erbjuda ytterligare drivlinor utöver vad som finns till de vanliga personbilarna på samma plattform. Troligtvis handlar det om lite kraftigare elmotorer som ska kompensera vikten.

Drivlinorna blir annars samma som i ID.4, vilket innebär att instegsversionen kommer att vara bakhjulsdriven på 204 hästkrafter, eller eventuellt med något mer effekt beroende på hur man ska tolka källan som nämner anpassningen efter tjänstevikten.

Vi får däremot bekräftat att Buzz även kommer att finnas i fyrhjulsdrivet GTX-utförande, men den senare kommer inte att lanseras direkt från start utan först längre fram.

Räckvidd och laddning

Räckvidden är man än så länge väldigt förtegen om. Men när vi läser mellan raderna, pusslar ihop olika bitar med information vi får till oss och spekulerar, verkar det dock rimligt att Buzz med det 77 kWh stora batteriet skulle kunna få en räckvidd ungefär i nivå med en ID.4. Det betyder omkring 45–50 mil i mätnormen WLTP om man har lyckats med att hålla nere luftmotståndet

Laddeffekten för MEB-plattformen blir uppdaterad från 125 till 135 kW tack vare ny mjukvara i samband med lanseringen av VW ID.5. Det ska enligt VW:s tekniker kapa laddtiden 10–80 procent med nio minuter. I vårt test av ID.4 GTX nyligen laddade vi i det intervallet på 34 minuter. Efter uppdateringen borde man alltså med marginal kunna klara av samma sak under halvtimmen.

Samtidigt vet vi att Cupra Born med det stora batteriet på 77 kWh ska klara 170 kW från och med början av nästa år. Huruvida det kommer att gälla också för VW-bilarna vet vi inte, men man kan alltså räkna med att ID.Buzz har en maximal laddeffekt på minst 135 kW och kanske så mycket som 170. I vilket fall som helst kommer man att kunna fylla batteriet till 80 procent på mindre än 30 minuter.

Volkswagen har självkörande testbilar ute i trafik i Tyskland.

Volkswagen arbetar på att göra modellen helt och hållet självkörande till år 2025, först med förare bakom ratten som övervakar och sen utan förare när lagen väl tillåter det.

Introduktionen sker någon gång under första kvartalet 2022 och de första kundbilarna kommer att levereras efter sommaren. Det finns ännu inga priser, men enligt vad vi erfar hoppas man på att den ska landa i nivå med eller strax över priserna för motsvarande ID.4, alltså någonstans omkring 500.000–600.000 kronor.

Dags för Volvo att bygga en eldriven Duett!
Ja
444
46
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.