Fallgroparna som kan göra elbilen svidande dyr att äga

Många elbilar är billigare att underhålla än bilar med förbränningsmotor, men det finns flera fallgropar som kan göra det riktigt jobbigt dyrt.

Fallgroparna som kan göra elbilen svidande dyr att äga
Digitalredaktör Wiggo Björck och testredaktör John Eriksson hittar inga tändstift, bränsle- eller oljefilter att byta på Audi Q4 e-tron – men det finns andra saker som kan göra elbilen dyr i drift.

En elbil har färre komponenter som kan gå sönder, inga dyra oljebyten och låg kostnad för drivmedel. Upplagt för ett billigt ägande med andra ord. Men se upp, det finns saker som gräva hål i plånboken om du slarvar, har otur eller väljer fel.

Många elbilar rullar på särskilt anpassade däck som kan kosta extra.

Dyra däck

Elbilens tunga högvoltsbatteri ställer högre krav på däck och bromsar. Därför har många elbilar däck med en dyrare gummiblandning som är anpassad för vikten.

Det är också vanligt med stora fälgar, dels för att få plats med större skivbromsar fram som klarar den högre vikten. Men dels också av estetiska skäl.

Många elbilar har batterier under golvet i kupén vilket gör dem höga. För att inte bilen ska se oproportionerlig ut (som MG ZS EV) väljer många bilformgivare att göra hjulen större. Ett tydligaste exempel på hur man kan trolla med proportionerna är Hyundai Ioniq 5.

Visst är det snyggt med stora fälgar och låg däcksprofil, men det kan bli ekonomiskt ödesdigert. Om vi tar Volkswagen ID.4 Pro Performance som exempel kostar en ny omgång 21-tumsdäck går loss på omkring 10.000 kronor. Det är 800-900 kronor mer per hjul jämfört med 19-tummare. 

Tung bil kräver stora (dyra) bromsskivor.

Bromsarna slits hårt

Bromsskivor och belägg är större på en elbil som är tyngre, vilket ger högre reservdelspriser. Beroende på hur bilen körs kan också rost bildas på skivorna ifall de inte används regelbundet. Det gäller i synnerhet vid försiktig körning där elmotorns bromskraftsåtervinning duger för att stanna bilen.

Det finns teknik för att minska det här problemet. Volkswagen har börjat montera trumbromsar baktill på flera av sina elbilar – som inte är lika känsliga för oregelbundet bruk. Men flera elbilar, som lilla Renault Zoe, har fortfarande skivbromsar runtom.

Precis som på en förbränningsbil måste också bromsvätskan bytas ut regelbundet för att skydda bromssystemet. Vätskan är nämligen hygroskopisk, vilket innebär att den hela tiden suger åt sig vatten (även från luften). I regel rekommenderar biltillverkarna att man byter bromsvätska vartannat år vid normal körning.

Se upp med hjulinställningarna

Felaktiga hjulinställningar kan ge höga däckskostnader på en tung bil. Många Tesla-ägare berättar att deras däck snedslits snabbt om de kör bilen med luftfjädringen inställd på det lägsta läget. Detta eftersom hjulinställningarna från fabrik är gjorda för normalläget.

I det fallet är lösningen att ändra hjulinställningarna på verkstad om man vill köra mycket i lågt läge.

Källa

 

Vårda batterierna

Elbilar har två typer av batterier. Ett stort högvoltsbatteri för den elektriska framdrivningen och ett litet 12-voltsbatteri för elektronik, inklusive kontroll av högvoltsbatteriet. Urladdat 12-voltsbatteri är ett vanligt skäl till att man behöver tillkalla bärgare för att starta bilen.

Det stora högvoltsbatteriet är konstruerat för att hålla hela bilens livslängd, men kapaciteten sjunker snabbare om man alltid laddar fullt. Att ladda upp till 80-90 procent sliter mindre. Många elbilar har därför en ganska rejäl buffert i sin mjukvara för att förhindra att batteriet laddas fullt. Teslas elbilar låter däremot användaren gör det vid behov, något man avråds från att göra.

Jag är orolig för kostnaden för att äga elbil.
Ja
980
1324
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.