John Eriksson: Jag är besviken på Tesla Model Y

"Enligt min mening till det sämre på alla punkter – bortsett från utrymmena", konstaterar en besviken testredaktör.

John Eriksson: Jag är besviken på Tesla Model Y

Den här texten är en kommentar till vårt test av Tesla Model Y och Volkswagen ID.4 GTX.

Jag är besviken. Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad på Model 3 och Y. Men det är det. Enligt min mening till det sämre på alla punkter – bortsett från utrymmena.

Jag gillar verkligen och har mycket goda erfarenheter av Model 3 från min 400 mil långa resa till Lofoten, men jag kommer däremot inte alls överens med Y.

John Eriksson, testredaktör auto motor & sport och Recharge.

Fjädringen är för hård och bilen rör sig för mycket över ojämnheter. Vägljudet i kupén stör, bland annat för att bagageutrymmet agerar resonanslåda och för att det saknas ett insynsskydd. Den supersnabba styrningen och pigga drivlinan gör tyvärr att bilen upplevs nervös och oharmonisk när man sitter högre och alla reaktioner förstärks. Dessutom tycker jag att bilen är riktigt ful. Nej tack, ingen Model Y för mig!

Jag trivs mycket bättre i Volkswagen ID.4. Den är fin att se på, interiören är ombonad, framstolarna med integrerade armstöd är underbara och ger kanonbra körställning, och fjädringskomforten är lyxigt avslappnad. Det är en måbra-bil som sänker pulsen på helt rätt sätt.

Visst, navigationen är inte lika vass som den i Teslan, men systemet kan trots allt underlätta elbilslivet genom att föreslå laddstopp automatiskt åt dig. Räckvidden är helt okej och långkörning går faktiskt utan problem (jag har testat), även om det inte blir lika smidigt som i Teslan med sitt egna nätverk.

Men jag tvekar ändå inte en sekund, en Volkswagen ID.4, tack!

Dålig komfort är en ”deal breaker”!
Ja
762
115
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.