Hyundaiägda Kia Motors planerar att lansera 11 nya elbilar på koncernens plattform E-GMP fram till 2026, med namn från EV1 till EV9.
Den hajpade crossoversuven EV6 har precis haft svensk premiär och imponerar likt sitt kantigare Hyundaisyskon Ioniq 5 framförallt med sin rappa snabbladdning: 10–80 procent ska ta 18 minuter enligt fabriksuppgift (något Hyundaien nästan klarade i vårt test).
Kia EV9

Nu visas den största av Kias planerade elbilar. Kia EV9 står nu för allmän beskådan på Los Angeles bilsalong tillsammans med syskonet Hyundai Ioniq Seven.
EV9 mäter 4,93 meter på längden, ungefär 20 cm mer än EV6, och har tre stolsrader. Samtidigt ska bjässen fortfarande kunna ta sig 48 mil på en laddning.


Hur stort batteripaketet är för att ge den förmodat tyngre och mindre aerodynamiska EV9 den räckvidden nämns inte, men enligt tidigare uppgifter rör det sig om 100 kWh.
Snabbladdningen ska ta ”20–30 minuter” från 10 till 80 procent med en 350 kW laddare. Om maxeffekten och laddkurvan är snarlik EV6:s verkar det högst troligt att EV9 har ett större batteripaket än de 77,4 kWh netto som räcker för att ge EV6 52,8 mils räckvidd.

Den färdiga Kia EV9 väntas lanseras under 2023. Samma år väntas också en mindre, billigare stadselbil som enventuellt får namnet EV1 släppas. Den lära ha en lägre systemspänning på 400 volt och därmed långsammare laddning för att komma ner i pris.


