Saabs prototypstyrning gör comeback i nya elsuven Hyundai Ioniq Seven

Hyundai Ioniq 5:s storasyskon ersätter ratten med en styrspak. Dessutom kan den själv ta kål på bakterier och virus i interiören.

Annons
Annons

Ungefär samtidigt som koncernkamraterna på Kia visade upp sin konceptbil EV9 på bilsalongen LA Auto Show drog även Hyundai av täcket på konceptbilen Ioniq Seven, en förhandstitt på den kommande elsuven Ioniq 7.

Precis som tidigare förhandstittar antytt är det en lite retromodern storsuv med pixelaktiga led-ljus. Storleksmässigt motsvarar den, likt Kia EV9, ungefär Volvo XC90 eller Tesla Model X i storlek.

Saabs prototypstyrning gör comeback i nya elsuven Hyundai Ioniq Seven
Hyundai Ioniq Seven Concept på Los Angeles bilsalong i dagarna.

Grundplåten är Hyundais elbilsplattform E-GMP som har stöd för 800 volts systemspänning – något som möjliggör väldigt snabb laddning. Hyundai Ioniq Seven Concept ska kunna ladda 10–80 procent på ungefär 20 minuter, bara två minuter långsammare än den mindre Ioniq 5.

Räckvidden anges samtidigt till drygt 50 mil. Några övriga detaljer delas inte om drivlinan i dagsläget.

Saabs prototypstyrning gör comeback i nya elsuven Hyundai Ioniq Seven
Likt Kia EV9-konceptet har Ioniq Seven bakhängda bakdörrar och ingen B-stolpe.

Likt flera andra konceptbilar som visats de senaste åren, exempelvis Mini Urbanaut, har Hyundai Ioniq Seven Concept en interiör byggd för avkoppling och som beskrivs som en ”lounge” av Hyundai.

Till skillnad från andra koncept så bjuder dock ”sjuan” på en unik finess: innuti finns UV-ljus som kan ta sterilisera interiören och ta kål på både bakterier och virus. Även stolsklädseln har antibakteriella egenskaper – allt för en ”hälsosam reseupplevelse”, för att citera pressreleasen.

Saabs experimentstyrning gör comeback

Saabs prototypstyrning gör comeback i nya elsuven Hyundai Ioniq Seven

Dessutom, som synes på pressfotot ovan, saknar Hyundai Ioniq Seven en ratt. Istället sköts styrningen med en joystick i förarstolens armstöd som fälls ned när den inte används.

Lösningen påminner inte så lite om Saabs prototypbil 9000 Prometheus från 1992, som även den ersatte ratten med en flygplansjoystick – fast monterad i mittkonsolen.

Om Hyundai, till skillnad från Saab, kan lyckas ta by wire-styrtekniken som ligger bakom hela vägen till produktion så här drygt 30 år senare återstår att se. Toyota visade nyligen upp ett eget system med flygplansratt i elbilen bZ4X.

Mycket av formspråket från Hyundai Ioniq Seven lär i alla fall kännas igen när den färdiga produktionsbilen Ioniq 7 väl har premiär i början av 2024.

Saabs prototypstyrning gör comeback i nya elsuven Hyundai Ioniq Seven
Annons
Annons
Rulla till toppen