Alrik: Ska inte Volvos nya suv heta Greta?

Volvo bombar ut den ena goda nyheten efter den andra och börskursen flyger uppåt. Det gäller att sälja in företagets framtida värde och då är Concept Recharge en perfekt målbild: snygg, kaxig, modern, sparsmakad och extremt miljövänlig – förmodligen med ett svenskklingande namn. Men vad ska den heta?

Alrik: Ska inte Volvos nya suv heta Greta?

Den här texten är en krönika. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Den senaste tiden har Volvo släppt nyheter om en ny bilfabrik, tre nya elbilar, batterifabriker med Northvolt, rekordvinster, tillverkning av över 100.000 elbilar nästa år, profetior om rekordförsäljningar när väl halvledarbristen försvinner, utspel om klimatet och allt klimatsmartare bilar – för att gjuta mod i marknaden för Polestars kommande notering på börsen.

Volvo och framförallt Polestar vill givetvis smittas av elbilshypen, för att få in riktigt mycket pengar som verkligen behövs för all den teknikutveckling som man står inför.

Redan 2030 ska man enbart sälja elbilar och 2040 ska företaget vara klimatneutralt.

"Nyheten" om Volvo Concept Recharge som delades i dagarna är egentligen ingen nyhet i sig, men man kommunicerar mer detaljer kring miljötänket och materialvalen. Att förse bilen med ett större batteripaket är ett enkelt sätt att få längre räckvidd, men lägre luftmotstånd och vikt är smartare sätt, för både kund och klimat.

En rejäl satsning på återvunna material och koldioxidfri energi vid tillverkningen gör att man siktar på att minska bilens klimatavtryck med 80 procent jämfört med en Volvo XC60 av årsmodell 2016. Det skulle betyda att Concept Recharge skulle ha en total av max tio ton koldioxidutsläpp under sin livstid, om den laddas med 100 procent förnybar el.=MkQ4vPtHR=MkQ4vPtHR

Ett exempel på klimattänket är de nya däcken framtagna av Pirelli som, enligt uppgift, är tillverkade till 94 procent av fossilfria material, helt fria från mineralolja.

Materialen i interiören är också klimatsmarta med mycket lin, cellulosa och ull. Mängden plast i bilen har reducerats rejält.

Formerna tar också ett befriande steg från suvtrenden tillbaka mot den klassiska Volvokombin, i rejält förhöjt utförande. Många lär vilja sitta högt även i framtiden, men en halvhög bil har många fördelar, med sitt lägre luftmotstånd och lägre vikt.

Det syns också tydligt att bilen är konstruerad som en elbil, med sitt långa axelavstånd och sina korta överhäng. När produktionsvarianten kommer och hur mycket som överlever till produktion vet vi inte, men vår gissning är att den bredbenta hållningen och proportionerna blir kvar när Volvo på allvar tar steget in i en helelektrisk värld.

Men just nu gör Volvo Concept Recharge ett viktigt och bra jobb med att sälja in framtiden. Spännande är givetvis att Volvo redan med ersättaren till dagens XC90 går ifrån dagens namn med 40-,60- och 90-serien, till namn mer enligt IKEA-style.

Men vad ska den heta? Embla verkar troligt, men får jag föreslå Greta?

Det vore en balansgång på högsta möjliga höjd utan livlina. Kritik för renommésnyltning, eller en hyllning till världens mest berömda klimatkämpe – som vad jag förstår oftast åker i familjens Tesla? Klart Greta Thunberg ska åka svensk elbil!

Eller vad tycker du?

Bra förslag, Alrik!
Ja
108
280
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.