Biltestarbloggen: Laddhybrider förvärrar laddköerna

Elbilsägandet funkar oftast mycket smidigt men då och då går problemen hand i hand och leder till ett riktigt stökigt läge.

Biltestarbloggen: Laddhybrider förvärrar laddköerna

Detta är ett inlägg på vårt testlags blogg där de delar med sig av sina observationer och upplevelser från fältet. Innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag kom hem från vår fotodag med BMW iX och Audi e-tron förra veckan med runt 150 kilometers räckvidd till godo. Förhoppningen var att kunna ladda iX ett par timmar på en publik AC-laddstolpe på en närliggande parkering. Tyvärr var det fullt. Två av de fyra bilarna som stod och laddade var laddhybrider.

Nu i helgen, lördag, tog jag sedan bilen för att ta hand om ett par ärenden vid Barkarby handelsplats och där vara alla laddarna utanför ICA Maxi upptagna. Givetvis av en hel del laddhybrider.

Eftersom jag hade tänkt att ta mig in till Stockholm efteråt och bilen ladda på kontoret valde jag att inte leta vidare efter en laddplats. En rejäl miss, skulle det visa sig. Det aldrig blev nämligen någon sväng in mot city.

Efter shoppingrundan bar det i stället av direkt mot landstället i Enköping. Jag hade bråttom för att hinna ut innan F1-kvalet började. Så jag körde lite fortare än jag brukar och förbrukningen steg med farten. När jag passerade Ionitystationen i Enköping var det ungefär 15 kilometer till målet och räckvidden stod på runt 45. Ingen stor marginal för resan tillbaka till laddaren alltså.

Jag tog risken, fullt medveten om att den tillgängliga energin i batteriet sjunker när temperaturen minskar. Med dubbla räckvidden mot vad jag behövde kvar kändes det okej. Det borde lösa sig.

Det gick sådär. Jag kom visserligen fram till laddaren med 2 kilometers marginal men när jag startade hemresan stod räckvidden på 21 kilometer. Avståndet till laddaren hade jag dessutom underkskatt

För att undvika eltorsk fortsatte färden i 50 km/h, med ett tidstapp på inte mer än 10 minuter. Helt okej ändå.

BMW iX:en jag kör och Q4:an står tålmodigt längst bort och väntar på en öppning.

Vid laddaren var det dock kö. Det kändes dom om Tesla Supercharger-stationen jag precis kört förbi innan hånskrattade åt oss. En Audi Q4 e-tron stod före mig i väntan på plats.

En helt vanlig söndag och det är kö vid laddaren? Infrastrukturen ligger verkligen långt efter. En resa som tar ungefär en timme blev därmed runt en halvtimme längre, plus ungefär 20 minuters laddning och de minuter jag förlorade på att sänka farten.

Laddningen gick också riktigt segt. Jag hade bara kört cirka 20 kilometer i 50 km/h och enligt bilen var det minus 0,5 grader. I och med att jag hade så lite el kunde nog inte BMW iX förvärma inför laddningen, så batteriet lär ha varit för kallt för snabbladdningen.

Det tog ett bra tag innan effekten steg över 80 kW. Så BMW:n laddade inte mycket bättre än en Kia e-Niro.

Efter 8 minuter var effekten fortfarande på låga 63 kW. Efter ett tag blev laddeffekten ändå godkända 110 kW.

Inte långt efter att BMW:n tagit sig förbi 80 kW drog jag vidare med en naiv förhoppning om att kunna ladda vid tidigare nämnda publika laddstolpar nära hemmet.

Visst hade jag kunnat göra mycket annorlunda. Ett laddstopp på vägen ut hade räddat situationen men då hade jag missat Q1 och Q2 av kvalet. Fullkomligt oacceptabelt.

Till skillnad från stugan i Sundsvall dit jag nyligen reste med Hyundai Ioniq 5 finns det el vid landstället i Enköping men vi måste säkra upp. Råkar man dra upp elementen på för hög värme så smäller det, så att plugga in en elbil är inte en risk vi vågar ta.

När jag väl kom hem igen hoppades jag innerligt att det skulle finnas plats vid AC-stolparna. Men det gjorde det inte och denna gång var fyra av fyra laddplatser tagna av laddhybrider. Typiskt.

Ju närmare jag kommer att konvertera till elbilism desto mer börjar jag hålla med testredaktör John Eriksson: Laddhybrider borde förbjudas från publika laddplatser.

Köerna de bidrar till att skapa hämmar övergången till elbilar. Men det är ett ämne jag får återkomma till. Nu måste jag skriva vidare på testet av Kia EV6 GT-Line RWD och Polestar 2 Long range Single motor så att det blir klart i tid!

Borde laddhybrider förbjudas från publika laddstationer?
Ja
681
1141
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.