Polestar siktar på Porsche – 884 hk i kommande modell

Polestar släpper på sina affärshemligheter för att attrahera investerare inför börsnoteringen. Bland annat avslöjas att Polestar vill konkurrera med Porsche och utvecklar en fyrhjulsdriven modell med 884 hästkrafter.

Polestar siktar på Porsche – 884 hk i kommande modell

Vi får en unik inblick i Polestars affärsplaner genom prospektet Polestar Investor Presentation om hur företaget satsar framåt när det gäller modeller och teknik, men också hur de ser på marknad, volymer och ekonomi.

I avdelningen Business overview gör Polestar ingen hemlighet av vilket bilmärke som står i skottgluggen: Porsche.

Tre nya modeller fram till 2024

De tre nya Polestarmodellerna som kommer fram till 2024 har alla var sin uttalad Porschekonkurrent; Cayenne, Macan och Panamera. Men det finns märkligt nog inte en Polestarvariant av Porsches bäst säljande modell just nu: Taycan.

Polestar ska lansera två suvar (Polestar 3 och 4) som motsvarar Cayenne och Macan. Sedankommer en GT-bil i stil med Panamera, den som visats som Polestar Precept och kommer att heta Polestar 5.

Samtliga nya bilar ska ha en räckvidd över 600 km, vilket kanske låter imponerande. Men eftersom Polestar 2 har en officiell räckvidd på upp till 540 km – vilket enligt våra tester bara räcker till cirka 350 km verklig körning – blir det plötsligt inte lika fantastiskt.

Men å andra sidan, Polestar säger att de ska klara över 600 km, så det kan givetvis bli bra mycket längre än så.

604 hästar i ny elmotor – 884 hk med fyrhjulsdrift

Polestar bjuder också på teknikgodis under rubriken "Investment highlights". Vad sägs till exempel om den nya P10-motorn som ska ge 450 kW – 603 hästkrafter?

Polestar är väldigt stolta över att deras elmotor på 450 kW övertrumfar Porsche Taycans bakre motor som bara ger 300 kW och att motorn i Tesla Model S Performance "bara" levererar 375 kW. 

Den nya P10-motorn är kompakt: 36x50x64 cm och kopplas till en tvåstegad låda, på samma vis som Porsche Taycan har på bakaxlen. Det ska ge bättre acceleration, lägre energiförbrukning och möjlighet att frirulla.

En annan fördel med Polestars P10-motor är den enkelt kan monteras på olika plattformar. Tillsammans med en främre motor får man 884 hästar i systemeffekt i en fyrhjulsdriven modell.

Men finns det något som utesluter att man dubblerar motorerna bak? I så fall skulle det kunna levereras 1.487 hk!

Kan växla mellan 400 och 800 volt

Polestars nya batteripaket har sjävklart 800 volts spänning och baseras på Volvos- och Lotus teknologi. Riktigt intressant är en omkopplare mellan 800 volt och 400 volt, vilket betyder att bilen kan ladda optimalt på bägge typer av snabbladdare.

Storleken anges till 103 kWh, och batteriet ska kunna laddas till 80 procent på ungefär 20 minuter. Porsche har för övrigt sagt att den ideala batterikapaciteten är 100 kWh. Spännande är också att tekniken ska medge laddning till elnätet, så kallad V2G – vilket antas bli stort framöver.

Polestar slår sig för bröstet – jämför sig med Tesla

Polestar jämför sig gärna med konkurrenterna, och de är inte blyga av sig. De påstår sig vara den enda rena elbilstillverkaren i premiumsegmentet, utöver Tesla, som har både massproduktion och global närvaro.

För övrigt konstaterar de lite sponsorsmidigt mot storebror Volvo, att det bara är just Volvo och Porsche som har en hög elektrifieringstakt av de traditionella premiumtillverkarna. 

På disslistans finns således Audi, Jaguar, Mercedes och  BMW … Samtidigt avfärdas Lucid, Nio och XPeng, som varandes regionala tillverkare, alltså att man inte finns på de viktiga markanderna. 

 
 

Tio gånger fler bilar 2025

Den ekonomiska genomgången visar att tillverkningen ska tiofaldigas till 2025, 29.000 bilar i år till 290.000 stycken 2025. Således ökar inkomsterna tio gånger under perioden.

Vinstmarginalen väntas ligga på 9 procent EBIT 2025. Polestar räknar med att nå break even redan 2023.

 

Tesla övervärderat enligt Polestar

Polestar menar att Tesla är övervärderat i förhållande till förväntade intäkter. Därför tycker Polestar att deras aktier ger mer valuta för de investerade pengarna. De kinesiska konkurrenterna påstås vara sämre att investera i.

Polestar 2 kan få rejäl teknisk uppdatering

Mycket intressant är också att Polestar 2 ska vara märkets absoluta bästsäljare under de kommande fyra åren, med årsvolymer runt 100.000 exemplar. Det betyder alltså att Polestar 2, som började byggas i mars 2020, beräknas vara klart konkurrenskraftig en lång tid framöver.

Det indikerar att Polestar 2 får en rejäl teknisk uppdatering, gissningsvis 2023 då försäljningen ska ta fart rejält. Att sälja P2 som en dyr premiumbil och representant för Porscheutmanande Polestar med dagens prestanda låter inte rimligt. Relativt långsam laddning och hög energiförbrukning är inte premium.

De två suvarna (Plestar 3 och 4) antas sälja i jämbördiga volymer och kommer tillsammans upp i ungefär i nivå med Polestars 2.

Polestar 5 (Precept) blir en grädde-på-moset-bil' låg volym och förmodligen högt pris. Men också rejält med prestanda.

Polestar är ett globalt märke

Polestar famhåller det faktum att märket redan är etablerat på de tre stora markanderna, Kina, Europa och USA som en stor fördel. Det innebär att de kommande modellerna direkt kan börja säljas där.

Att Polestar har tillverkning i både Kina och USA framhålls också som en styrka.

Kopplingen till Geely och Volvo som ger ett utbyte av teknik, kunnande och produktionskapacitet gör dem starkare än märken som XPeng och Nio.

 

Delar servicenätverk med Volvo

När Polestar analyserar sig själva lyckas de givetvis kryssa i alla viktiga rutor. Och visst kan vi hålla med om att det är en stor fördel att kunna nyttja Volvos servicenätverk istället för att behöva bygga upp ett eget.

Men Polestar har inte visat att de ligger i framkant när det gäller självkörning. Och deras modellprogram är fortfarande tunt med noll suvar. Konkurrenten NIO har tre suvar som Polestar inte tycks känna till enligt denna bild (kolla Chinese EV Player 1).

"Chinese EV Player 1" är NIO. "Global EV Player" är givetvis Tesla och "US EV Player" är Lucid.

Den ekonomiska genomgången pekar  att Polestar kommer att ha den näst bästa vinstmarginalen  tre-fyra år. På första plats hamnar Tesla och trea blir NIO.

Går börsintroduktionen som Polestar hoppas kommer det att rulla in en miljard kronor. Befintliga ägare – varav Volvo ungefär har hälften – kommer fortsättningsvis att äga 94 procent av bolaget.

Pengarna ska gå till produktutveckling och att göra verklighet av den offensiva affärsplanen. Total värdering av företaget hamnar runt 180 miljarder kronor, vilket inte når upp till NIO:s halva värdering men inte är så långt i från Volvos, med tanke på produktionsvolymerna.

 
 

Vad tror du? Kommer Polestar att göra succé?

Läs även Alrik Söderlinds analys till denna artikel: Alrik: "Jag blir både impad och oroad av Polestar"

Polestar kommer att göra succé!
Ja
184
58
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.