Officiella: Svenska priserna på sjusitsiga elsuven Mercedes-Benz EQB

Mercedes inleder nu försäljningen av den nya elsuven EQB med tre stolsrader och upp till 42 mils räckvidd.

Officiella: Svenska priserna på sjusitsiga elsuven Mercedes-Benz EQB

Genom att konvertera den befintliga suvmodellen GLB till eldrift har Mercedes skapat elsuven EQB som likt sitt syskon med förbränningsmotor lockar med ett generöst bagageutrymme som dessutom rymmer en extra stolsrad, om så önskas.

Två varianter är Sverigeaktuella, EQB 300 4Matic med 228 hk/390Nm och 350 4Matic med 292 hk/520 Nm. Som tilläggsnamnet "4Matic" antyder är båda fyrhjulsdrivna med en elmotor per axel.

Enligt Mercedes är förbrukningen densamma för båda drivlinorna, mellan 18,1–19,2 kWh/100 km. Det ger som bäst en räckvidd på 42 mil enligt WLTP-körcyklen. Vill man ha den räckvidden bör dock "törstiga" tillval som större fälgar undvikas.

Batteripaketet har en nettokapacitet på 66,5 kWh och kan snabbladdas med max 100 kW DC, vilket inte kan anses som jätteimponerande längre när elbilar som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 tar emot uppåt 239 respektive 220 kW och laddar 10–80 procent på som bäst 18 minuter.

Att ladda Mercedes EQB 10–80 procent tar istället "strax över 30 minuter", enligt tillverkaren. Ombordladdaren är på 11 kW AC. Hur fort det går att ladda med en wallbox uppges inte.

Mercedes EQB är femsitsig i grundutförandet. Här ryms då 496–1.710 liter beroende på om bakstolarna är upp- eller nedfällda.

Den sjusitsiga versionen rymmer 1.610 liter med de två bakre stolsraderna nedfällda.

Det svenska priset för Mercedes-Benz EQB 300 4Matic börjar på 592.900 kronor innan klimatbonus med utrustningspaketet SE-Edition. Då ingår bland annat backkamera, led-ljus med automatisk helljusassistent, adaptiva farthållare, filhållningsassistent, hastighetsskyltavläsare och aktiv döda vinkeln-assistent.

Vill man ha sjusits kostar tillvalet 8.600 kronor. De uppfällbara stolarna sväljer även ungefär 31 liter av bagageutrymmet i nedfällt läge, 465 istället för 496 liter. Om lastutrymmet är ett plus så finns det också ett stort minus: Mercedes EQB inte är godkänd för att dra släp.

Stolarna på den tredje raden är enligt tidigare uppgift avsedda för passagerare som är max 165 cm långa.

Den motorstarkare EQB 350 4Matic börjar på 627.900 kr före bonus med samma utrustningspaket, SE-Edition. Med andra ord kostar den extra effekten alltså 35.000 kronor extra.

Trots det har köpare som kan hålla sig från att bocka i allt för många tillval rätt till 70.000 kronors klimatbonus även om regeringens uppskjutna förslag om att inte ge bonus till köpare av nybilar med ett pris på över 700.000 kronor införs nästa år.

De första Mercedes EQB-bilarna ska komma till Sverige i februari, uppger generalagenten.

Låter som en perfekt familjebil för mig!
Ja
113
237
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.