Nissan storsatsar på el – visar tuff utmanare till Tesla Cybetruck

Nissan investerar 241 miljarder i elektrifiering och ska lansera 15 elbilar fram till 2030. Det förhandsvisas med fyra nya konceptbilar.

Nissan storsatsar på el – visar tuff utmanare till Tesla Cybetruck
Konceptbilarna Nissan Max-Out, Surf-Out och Hang-Out är en förhandstitt på Nissans (inte helt) elektriska framtid.

2030 ska hälften av Nissans globala försäljning vara elektrifierad, ett begrepp som kan innefatta allt från mildhybrider till batterielbilar. Ett lågt satt mål, kan tyckas, när konkurrenter som Volvo istället siktar på att vara helt elektriska till dess.

Fram till dess ska man i alla fall lansera 23 nya "elektrifierade" modeller, varav 15 elbilar. Som en förhandstitt på några av dessa visar man nu även upp fyra elektriska konceptbilar: pickupen Surf-Out, sportbilen Max-Out, familjebilen Hang-Out och crossoversuven Chill-Out.

Nissan Surf-Out – med solid state-batteri?

Nissan Surf-Out har gott om udda designelement – precis som Tesla Cybetruck.

Tuffa eldrivna pickuper går hem, i alla fall i flakbilens Mekka Nordamerika. En rad olika tillverkare har gett sig in i segmentet de senaste åren, däribland Tesla med Cybetruck. Hittills har dock endast en "elpickis" nått hela vägen till (begränsad) produktion: Rivian R1T.

Nu vill uppenbarligen även Nissan att vi ska tro att man har något dylikt på gång. Det luftiga konceptet Surf-Out bjuder både på ett rejält flak och avancerad "e-4ORCE" fyrhjulsdrift med två elmotorer. Motoreffekten ska gå att justera i flera steg, antagligen efter väglag.

Nissan Surf-Outs digitala bakljus kan visa olika hälsningar.

Likt de andra två koncepten bygger Surf-Out på Nissan och Renaults gemensamma elbilsplattform CMF-EV som på sikt ska få V2G (Vehicle to Grid, tvåvägsladdning). Surf-Out kan därmed exempelvis kunna användas för att förse en semesterstuga med el.

Nissan Surf-Outs "flerstegade effekt och låga, platta lastutrymme syftar till att hjälpa dig åka vart du vill och förstärka din upplevelse när du kommer dit", skriver tillverkaren.

Under redovisningen av deras nya 2030-vision avslöjade även Nissan att man har ett så kallat solid state-batteri, eller fastfasbatteri, kallat ASSB på gång till någon gång 2028–2029. Den nya batterisorten, som även andra tillverkare lägger mycket utveckling på just nu, ska bland annat kapa laddtiden med en tredjedel, vara effektivare (lättare) och kosta mindre.

Av allt att döma kommer Nissan vänta tills det nya batteriet finns tillgängligt innan man släpper någon elektrisk pickup.

Batterier kommer att vara nyckeln till övergången. Med mindre och tunnare batterier kan vi erbjuda flexibla paket, med mer dynamisk prestanda, och expandera till större segment – som pickuper, sa Nissans vd Makoto Uchida under den strömmade presentationen.

Nissan Max-Out

Nissan Max-Out (närmast, i mitten), är en tvåsitsig sportbil utan tak.

Även om den tvåsitsiga roadstern Max-Out bygger på samma grund som pickupen så framhäver Nissan andra fördelar med dess "skateboard"-konstruktion (med batterierna i golvet).

Förutom låg vikt och en låg tyngdpunkt ska sportbilen Max-Out erbjuda extra mycket stabilitet och komfort. Dessutom kan bilens två stolar justeras mycket långt i längsled – eller fällas platt.

Nissan Hang-Out

Nissan Hang-Out har en bekväm och rymlig kupé med roterande stolar.

Minibussen Nissan Hang-Out påminner mer om tidigare koncept som Mini Urbanaut och Hyundai Ioniq Seven där den rymliga, flexibla interiören mer ska påminna om ett vardagsrum än en bilinteriör.

I den delvis automatiserade Hang-Out ska det dessutom att gå att se film på storskärm – när den är parkerad.

Nissan Chill-Out – nästa generations Leaf?

Nissans operative chef Ashwani Gupta och vd Makoto Uchida med konceptbilen Chill-Out.

Minst extrem i gänget är sedan konceptet Nissan Chill-Out som är en ganska konventionell crossoversuv som påminner en del om Nissans kommande elbil Ariya.

Andra publikationer har spekulerat att det ytterst konventionella konceptet är en förhandstitt på nästa generations Nissan Leaf, som lanseras i crossoverskrud 2025.

Likt pickupen Surf-Out ska Chill-Out ha goda off-road-köregenskaper med samma "e-4ORCE"-fyrhjulsdrift som övriga koncept.

Känns som att Nissan är med i elbilsmatchen!
Ja
48
52
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.