”300, 400, 500 kW” – Volvochefen lovar massor av effekt i elbilarna

Volvo C40 och XC40 Recharge kan snart få 68 extra hästkrafter med en betald uppdatering. Effekt är något vi får mer av framöver, lovar Volvos utvecklingschef Henrik Green.

Annons
Annons

– I framtiden blir effekt en metervara, sa Volvo Cars produktchef Henrik Green under Dagens Industris Stora Mobilitetsdag i Stockholm.

Han menade att effekt är något som man lätt och billigt kan få mer i den elektriska framtiden. Hans budskap var att andra egenskaper kommer att vara i fokus, samtidigt kunde han inte låta blir att locka med mer i effekt i kommande modeller.

– Dagens modeller har 300 kW och kommer snart att kunna få 50 extra kilowatt genom en uppdatering. Nästa generation som kommer 2022 får 400 kW (cirka 535 hk, reds. anm.) och steget därefter är 500 kW, berättade Henrik Green på scen.

”300, 400, 500 kW” – Volvochefen lovar massor av effekt i elbilarna
Konceptbilen ger en föraning om hur Volvos nya elsuv kommer att se ut när den lanseras 2023.

Intensiv intern diskussion om kommande elbil

Han nämnde att ersättaren till XC90 som kommer nästa år får ett helt nytt namn, men ville inte bekräfta att namnet blir ”Embla” som Volvo nyligen varumärkesskyddade. 

Volvo Embla, eller vad bilen nu ska heta, blev ett år försenad efter att Volvo insett att det är mer optimalt att bygga en renodlad elbil med platt batterigolv (en så kallad ”skateboard”-design) än en så kallad blandplattform. De ursprungliga planerna på ett golv med plats för en förbränningsmotor, växellåda, kardanaxel och så vidare skrotades.

Enligt Henrik Green togs beslutet efter en intensiv intern debatt för fem år sedan.

– Jag argumenterade starkt för ett platt batterigolv och en kraftfull centraldator och det blev som jag ville, berättade Henrik Green och antydde att han då även argumenterade emot Volvos beslut att inte satsa på ett eget laddnätverk.

”300, 400, 500 kW” – Volvochefen lovar massor av effekt i elbilarna
2025 kommer tredje generationens elbilar från Volvo med 100 mils räckvidd och fastlimmade batterier.

Tredje generationens elbil kommer 2025 – får fastlimmade batterier

Eftersom SPA2-plattformen i grunden är tänkt för att kunna användas både till laddhybrider och rena elbilar har plattformen sina begränsningar. Redan 2025 är det därför dags för tredje generationen elbilar från Volvo.

– Genom vår långa erfarenhet av laddhybrider har vi mycket data om hur högvoltsbatterier beter sig. Därför vågar vi limma fast batterierna i den tredje generationens elbil och på det sättet spara utrymme.

Det innebär troligen att enskilda trasiga battericeller inte kan bytas ut enkelt, men också att Volvo vet hur vanligt problemet är och kan utnyttja batteribufferten i batteristyrsystemet för att stänga av trasiga celler och låsa upp mer kapacitet.

Henrik Green lade också ut texten kring hur snabbt elbilsutvecklingen går.

Förbränningsmotorer passé 2025

– Redan 2025 är bilar med förbränningsmotorer passé medan elbilar kommer att dominera marknaden i Europa och i stora delar av USA och Kina. Andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga samtidigt som det kommer att finnas ett överutbud på konventionella bilar vilket leder till priskrig och stora rabatter. En bil som inte är uppkopplad och kan ta emot nya funktioner blir helt daterad.

När det gäller design tror Henrik Green att en kromad grill och skinande avgaspipor inte är bra signaler framöver.  Däremot blir bilarna mycket bättre när det gäller aerodynamik. Inte heller tror Green mycket på vätgasbilar eller syntetisk bensin

– Energieffektiviteten med elbilar, hur mycket av kraften från energin som kommer till bakhjulen, är helt överlägsen med runt 70 procent. För en vätgasbil handlar det om 25 procent och med syntetisk bensin runt 15 procent på hjulen.

Annons
Annons
Rulla till toppen