Trots statens glesbygdsstöd – intresse saknas för flera laddstationer

Trots att staten bidrar till bygget av laddstationer i glesbygd är intresset att driva stationerna lågt.

Trots statens glesbygdsstöd – intresse saknas för flera laddstationer
Det går trögt att ersätta de gamla mackarna i glesbygd med laddstationer.

Trafikverket vill att det ska finnas minst en laddstation var tionde mil. Där detta saknas i dag erbjuds ett rejält stöd för att bygga anledningen. Det krävs dock att anläggningen drivs i minst fem år.

För en månad sedan gick ansökningstiden för bidraget ut och det visade sig att 15 platser inte fick något intresse. Av 87 platser kom ansökningar för 72.

Alla vita fläckar kommer inte att täckas då ansökningar saknas för 15 laddplatserna som Trafikverket utsett.

På några av de 15 platserna har det visat sig att det saknas kapacitet i elnätet, en av dessa platser är den populära skidorten Kittelfjäll.

– Vi riskerar att tappa turister på grund av det, säger Fia Alexandersson, delägare i Hotell Kittelfjäll, till SVT Västerbotten.

På de flesta av de 15 uteblivna platserna beror det svala intresset på att det inte anses lönsamt att driva en laddstation, trots byggstödet.

Någon ny chans att söka de 15 platserna blir det inte inom överskådlig tid.

– Trafikverket kommer inte genomföra några fler utlysningar inom uppdraget. Pengarna för 2022 kommer användas till slututbetalningar till de laddstationer som beviljats stöd under 2020 och 2021, svarar Hanna Eklöf, utredningsledare på Trafikverket, till Elbilen.

Totalt har Trafikverket avsatt 150 miljoner kronor i etableringsstöd för snabbladdare.

Staten borde satsa ännu mer på utbyggnad av laddinfrastruktur!
Ja
194
29
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.