Fiasko för billiga elbilarna Dacia Spring och Renault Zoe i krocktest

Vi är vana vid att de flesta bilar får full pott - fem stjärnor - i Euro NCAPS:krocktester. Elbilarna Renault Zoe och Dacia Spring får katastrofresultat – noll respektive en stjärna. Övriga testade bilar får fyra eller fem stjärnor.

Fiasko för billiga elbilarna Dacia Spring och Renault Zoe i krocktest

Två bilmodeller från Renaultkoncernen sticker ut negativt i Euro NCAP:s senaste krocktest. Elbilarna Dacia Spring och Renault Zoe lyckas bara få ihop en respektive noll stjärnor. Ett alarmerande resultat som visar att utgången av en krock i någon av bilarna kan bli katastrofal för de åkande.

Renault Zoe är en relativt gammal modell som lanserades 2013. I en uppdatering försämrades sidokrockkuddarna. Euro NCAP är mycket kritiska till detta samt att autobroms fortfarande inte är standard i grundmodellen, något även Recharges testlag tidigare har anmärkt på.

– Det är alarmerande att krockkudden nedgraderas, när bilen i sig har förnyats på andra områden som inte rör säkerhet, säger Rikard Fredriksson på svenska Trafikverket, rådgivare i fordonssäkerhet åt Euro NCAP.

Renault Zoe klarade alla testade krocksituationer riktigt dåligt och fick därför inte en enda stjärna. Zoe kommer att sluta säljas 2024.

"Sämre än vi sett på många år"

Den billiga elbilen Dacia Spring, som börjar på strax under 200.000 kronor i vårt grannland Danmark, får bara en stjärna av Euro NCAP.

Dacia Spring är en till synes ny modell och har ännu inte kommit till den svenska marknaden, men Spring är en modifiering av en enkel elbil som säljs sedan några år tillbaka på den kinesiska marknaden. Den är sedan i sin tur byggd på bensinbilen Renault Kwid som säljs i Indien för otroligt billiga 36.000 kronor.

Som Renault informerade oss om när vi provkörde Dacia Spring har man dock både förstärkt konstruktionen och utökat antalet airbags till sex för den europeiska markanden, något deras representanter hoppades skulle räcka för ett tvåstjärnigt Euro NCAP-betyg – för full pott krävs en adaptiv farthållare, vilket Spring saknar.

Men modifikationerna räckte alltså inte ens så långt. Dacia Spring får bara en stjärna.

– Passagerarskyddet är sämre än något fordon vi sett på många år. Det är cyniskt att erbjuda konsumenten en prisvärd grön bil om det är till priset av högre skaderisk vid en olycka, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP i ett uttalande.

Övriga testade modeller fick betydligt bättre betyg. BMW iXGenesis G70 och GV70, Mercedes EQS, Nissan QashqaiSkoda Fabia och Volkswagen Caddy skrapade ihop fem stjärnor av fem möjliga. Fiat 500e och MG Marvel R fick fyra av fem stjärnor.

Euro NCAP testade även fem bilmodeller nya versioner av tidigare testade bilar. Laddhybridvarianterna av Audi A6 och Range Rover Evoque, elbilen Mercedes EQB samt småbilen Mazda 2 får fem stjärnor. Skåpbilen Nissan Townstar, tvilling med Renault Kangoo, fick fyra stjärnor.

Uselt, Renault!
Ja
354
17
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.