Efter krocktest-fiaskot: Viktiga säkerhetssystemet blir standard på Renault Zoe

Renault Zoe gick från fem till noll stjärnor när den nya versionen krocktestades av Euro-NCAP. Samtidigt fick den hajpade billiga elbilen Dacia Spring en stjärna. Nu svarar Renault på organisationens kritik, bland annat med att göra autobroms (AEBS) till standardutrustning.

Annons
Annons

Renault fick sig en riktig avhyvling av Euro NCAP i samband med att resultaten från organisationens senaste runda av krocktester publicerades förra veckan.

– Renault var en gång i tiden synonymt med säkerhet. Laguna var den första bilen som fick fem stjärnor, redan 2001. Men dessa nedslående resultat för Zoe och Dacia Spring visar att säkerheten nu har blivit en följdskada i gruppens övergång till ebilar, sa Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP i ett uttalande då.

Ansiktslyfta Renault Zoe får i det nya testet särskild kritik för att de nya stolsmonterade sidokrockkuddarna är sämre än de gamla. Tidigare skyddade sidokrockkuddarna både huvud och bröstkorg på föraren och framsätespassageraren – den nya skyddar bara bröstkorgen, enligt Euro NCAP:s testresultat.

Dessutom är organisationen kritisk till att Renault fortfarande inte inkluderar autobroms i bilens standardutrustning, något även Recharges testlag tidigare har anmärkt på.

Efter krocktest-fiaskot: Viktiga säkerhetssystemet blir standard på Renault Zoe

Autobroms blir standard

Just det är något som Renault nu lovar att åtgärda. I ett skriftligt svar till Recharge uppger den svenska generalagenten Renault Nordic att autobroms kommer att ingå i standardutrustningen på alla Zoe som beställs från 1 mars nästa år.

Det lär höja Zoes nollbetyg i den numera viktiga kategorin avancerade förarassistanssystem (ADAS) och därmed även höja totalbetyget – hur mycket är oklart.

”Förseningen av autobroms på instegsmodellen beror på att tekniska modifieringar behövde göras”, skriver Renault.

Beslutet att montera den enligt Euro NCAP sämre sidokrockkudden ska ha tagits baserat på en egen analys av ”faktiska olyckor” som Renault gjort:

”2017 fattades beslutet att anpassa Zoes passiva säkerhetsutrustning i enlighet med analys från faktiska olyckor. Samtidigt beslutades det även att utrusta modellen med den senaste aktiva säkerhetstekniken som AEBS (autobroms, reds. anm.) med fotgängar- och cyklistavkänning, filbytesvarning och filhållarassistans tack vare radar- och kamerateknik.”

”Uppfyller alla lagstadgade krav”

Renault noterar även att Zoe, som lanserades 2013, fick full pott (fem stjärnor) i Euro NCAP:s test då och att testprotokollet ”ändrats i fem avseenden” sedan dess. Vilka dessa avseenden är går man inte in på i detalj, mer än att en bilmodell kan ”förlora 1-2 stjärnor för varje utveckling av kriterierna”.

”Renault Zoe E-Tech Electric är en säker bil som uppfyller alla lagstadgade krav och regelverk på de marknader där modellen säljs. Regelverken skärps med jämna mellanrum både med avseende på förbrukning och säkerhet. Renault förbättrar och anpassar sina bilmodeller ständigt för att leva upp till dessa krav”, skriver Renault Nordic.

Sedan tidigare är det klart att Renault Zoe läggs ned som modell 2024 för att bereda plats för sju nya elbilar.

Dacia Spring ”är säker”

Efter krocktest-fiaskot: Viktiga säkerhetssystemet blir standard på Renault Zoe
Dacia Spring fick en stjärna i Euro NCAP:s test.

Den hajpade budget-elbilen Dacia Spring har ännu inte lanserats i Sverige men säljs i Danmark för strax under 200.000 svenska kronor innan bonus. Trots det enstjärniga betyget från Euro NCAP skriver generalagenten i ett separat svar att man fortfarande hoppas kunna lansera bilen i Sverige – ett beslut som är väntat till efter årsskiftet.

”Springs säkerhetsnivå överträffar de flesta bilarna på de europeiska vägarna idag (även jämfört med större bilar). Euro NCAPs testförfarande skärps vartannat år enligt deras egenutvecklade protokoll. Dacia är inte på jakt efter att prestera maximalt i dessa tester utan vi bygger bilar utifrån våra kunders önskemål. Lätta mindre bilar, som därmed också blir effektivare och mer lättillgängliga, straffas för detta i krocktesterna på grund av sin relativt låga massa. I synnerhet för små stadsbilar är detta problematiskt.”, skriver Renault Nordic.

Annons
Annons
Rulla till toppen