Det blir rörigt ibland när man som biltillverkare ska ge alla nya elektrifierade bilar specialnamn. Renault använder redan tilläggsnamnet ”E-Tech” för sina laddhybrider som alla använder en rätt så speciell växellåda.
När den helt elektriska ersättaren till dagens förbränningsbil Mégane släpps nästa år blir det därför med det väldigt övertydliga namnet Renault Mégane E-Tech 100% Electric. Den svenska lanseringen är spikad till det första kvartalet nästa år, men redan nu avslöjas priserna.
Nya Mégane E-Tech Electric (vi skippar procenten framgent) bygger på samma grund som det försenade koncernsyskonet Nissan Ariya, som även det kommer i början av nästa år. Det betyder att det rör sig om en elbil byggd från grunden och som inte har något gemensamt med gamla Mégane.
Instegspriset blir 403.900 kronor. Då är batteripaketet relativt litet, 40 kWh, vilket ger en WLTP-räckvidd på 30 mil. Laddningen är då även den lite begränsad – 85 kW. Hur fort laddningen går nämns ännu inte, men klart är nog att det inte rör sig om något rekord.
Önskas mer räckvidd går Mégane E-Tech Electric att få att med ett 60 kWh-paket för 50.000 kr extra (453.900:-). Då blir räckvidden 45 mil (WLTP) samtidigt som DC-laddeffekten ökar till 130 kW.
Värt att nämna är dock att alla varianter av Renault Mégane E-Tech Electric kan AC-laddas upp till 22 kW – vilket är mer än en del dyrare modeller klarar. Vill man utnyttja det hemma gäller det dock att ha bostaden uppsäkrad för 32 ampere och en trefas-laddbox som klarar av det.
En värmepump tillhör och standardutrustningen vilket lär minska räckvidstappet på vintern. Backkamera är också standard samt autobroms. Det senare bådar i alla fall bra för Euro-NCAP:s kommande krocktest – Renault lär inte vilja se någon upprepning av förra veckans fiasko med Renault Zoe och Dacia Spring.
Priser: Renault Mégane E-Tech Electric
Två olika effektnivåer erbjuds förutom de olika batteripaketen, antingen 130 hk/250 Nm eller 220 hk/300 Nm. Båda alternativen är framhjulsdrivna. 0–100 km/h går enligt äldre uppgift på 7,4 sekunder med det starkare motoralternativet, med en toppfart på 160 km/h.
Någon komplett lista över privatleasingpriser har inte delats, och Renault själva uppgav först att det lockande instegspriset 2.790 kr/mån endast gäller med en kontantinsats – något som nu tycks ha ändrats. Leasingpriserna i tabellen nedan gäller 36 månader/30.000 km.
Drivlina/Utrustningsnivå | Grundpris exkl. bonus (kr) | Privatleasing (kr/mån) |
EV40 130 hk Equilibre | 403.900 | 2.790 |
EV40 130 hk Techno | 433.900 | |
EV60 220 hk Equilibre | 453.900 | |
EV40 130 hk Iconic | 463.900 | |
EV60 130 hk Evolution ER | 463.900 | |
EV60 220 hk Techno | 483.900 | 4.090 |
EV60 220 hk Iconic | 513.900 |
Källa: Renault Nordic