Volkswagens elbilar skippar laddkort och brickor nästa år

Snart behöver Volkswagengruppens MEB-baserade elbilar bara pluggas in för att påbörja laddning. Dessutom ny navigation, tvåvägsladdning, starkare snabbladdning och "Battery Care Mode" som ska förlänga batterilivslängden med ett enkelt knep.

Annons
Annons

Trevliga nyheter för alla ägare till Volkswagens ID-modeller.

Alla modeller i programmet kommer ”inom kort” att rulla av bandet med en ny mjukvaruversion kallad ”E 3.0”. Uppdateringen ska också komma ”over the air” (OTA) till fordon som redan rullar på vägarna.

Med 77 kWh-batteriet ökar den maximala laddningseffekten från 125 till 135 kW (eller 150 kW för ID.5 GTX). Det sparar ungefär nio minuter vid laddning 5-80 procent.

För att förlänga batterilivslängden tillkommer också ”Battery Care Mode”, som går att slå på för att spärra laddningen till max 80 procent.

ID-bilarna kommer också att kunna ladda dubbelriktat (V2H – bil till hemmet).

– Vi vill att batterierna i våra fordon ska kunna nyttjas på energimarknaden som en flexibel, mobil energilagring. Det kan också göra laddningen märkbart billigare för våra kunder när de kan överföra energi från sin egen bil till elnätet, säger Elke Temme, ansvarig för laddning och energi inom VW-gruppen.

ID-bilarna blir helt enkelt ett energilager så att exempelvis vindkraftverk inte behöver stoppas för att strömmen inte behövs. Enbart under 2019 blev 6.500 gWh förnyelsebar energi oanvänd i Tyskland – tillräckligt för att driva 2,7 miljoner elbilar under ett helt år. V2H kräver en speciell DC-BiDi-laddbox.

Ruttplaneringen i ID-bilarna också vässas med bättre trafik- och ruttdata samt bättre information om laddplatser. Med hjälp av realtidsdata kan det hända att ruttplaneraren föreslår två korta laddningar i stället för en enda långsammare, beroende på tillgång och laddeffekt på olika platser.

VW meddelar också att ID-bilarna kommer att få Plug & Charge-funktion ”under 2022”. Med Plug & Charge kommunicerar laddstationen med bilen så att inga appar, taggar eller laddkort behövs.

Funktionen kommer även till redan levererade bilar, och VW har i dag klart med nätverken Ionity, Aral, BP och Eon. Fler tillkommer.

Uppdateringen ska, enligt VW, ske ”inom kort”. Men vår tyska kollegor på auto motor und sport har uppgifter om att det gäller från kalendervecka 51. Tidningen uppger också att ”E 3.0” ska ge upp till 50 kilometer bättre räckvidd.

Annons
Annons
Rulla till toppen