Premiär: Mercedes Vision EQXX kommer över 100 mil på en laddning

Om tre år kommer Mercedes nästa generation elbil som får dagens elbilar att framstå som stenålder! 100 mils riktigt räckvidd, små och lätta batterier och sjukt låg energiförbrukning! Priset blir bra …

Premiär: Mercedes Vision EQXX kommer över 100 mil på en laddning

På bara 18 månader har Mercedes tagit fram konceptbilen Vision EQXX, som inte bara är en spännande titt in i framtiden utan en riktig rullande bil med den teknik som snart är verklighet i Mercedes vanliga elbilar.

"Vi ville visa vad våra 10.000-tals ingenjörer kan göra, att vi kan tävla med start-ups och techföretag och åstadkomma något fantastiskt på bara 18 månader. Inte minst var det här en riktigt bra utmaning och boost internt – och det viktigaste av allt: det här är inte bara ännu en futuristisk konceptbil, utan en riktig körbar bil, med den skalbara teknik som kommer i nästa generations elbilar redan 2024!" Säger Markus Schäfer, Mercedes tekniska utvecklingschef till Recharge.

Markus Schäfer, teknisk utvecklingschef på Mercedes-Benz.

Vi har fått en pratstund med honom och det hörs att han är riktigt stolt över vad man har åstadkommit.

Vad sägs om följande fakta: Jämfört med batteripaketet i Mercedes EQS har batteriets storlek halverats och vikten minskats med 30 procent. Batteriet med 100 kWh ger 0,4 kWh per liter. Den "verkliga" räckvidden – inte enligt WLTP – uppges vara över 100 mil. Energiförbrukningen ska vara fantastiskt låga 10 kWh/100 km – det är snudd på en halvering jämfört med många moderna elbilar idag.

Elmotorn är på 200 hk och enligt Markus Schäfer är energieffektiviteten från batteri till hjul 95 procent.

Luftmotståndskoefficienten är otroligt låga 0,17 och på taket finns det 117 solceller som bland annat driver klimatanläggning, belysning och infotainmentsystemet, och som en solig dag ska förlänga räckvidden med 2,5 mil.

Bilen har ett 900-voltssystem, till skillnad från nyligen lanserade Mercedes EQS med 400 volt, och vikten är imponerande låga (för en elbil) 1.750 kg.

Mercedes har tagit fram elmotorer och växelriktare på egen hand, och kopplat samman företagets ingenjörer från den vanliga bilutvecklingen med teamen bakom märkets F1- och Formel E-satsningar.

Batteriet har även det delvis utvecklats internt, men man jobbar intimt med ett antal batteritillverkare. Redan nu har Mercedes nio monteringsfabriker för batteripaket men man ska starta med cellproduktion med partners som exempelvis CATL, ACC och kommer även att samarbeta med Stellantis.

Man jobbar också egen produktion av metaller till sina batterier, för att ha kontroll över hela kedjan, och se till att både brytning och arbetsförhållanden sker på rätt sätt och är hållbar.

Vision EQXX må ha en förhållandevis moderat effektsiffra (150 kW/200 hk), men all teknik i bilen är skalbar vilket betyder att man lätt ska kunna göra drivlinor med över 500 kW (670 hk), och olika stora batteripaket.

För att få ner energiförbrukningen har man tittat över alla delar av bilen och tagit fram LCD-skärmar med låg förbrukning och de datorer som inte behövs kan stängas av, för att spara ström. Bilen har för övrigt fyra huvuddatorer, som sägs vara extremt strömsnåla.

Vad gäller bilens intelligens ska den utrustas med AI-teknik som bland annat ska kunna reagera på tonläget från föraren och även ta in vindriktning, vindstyrka och vägbanans friktion i sina beräkningar.

Självkörningsfunktionerna ska dessutom ha tagit minst ett steg upp från dagens Mercedesmodeller som redan nu klarar nivå 3 utav 5 – att köras helt autonomt i upp till 60 km/h på vissa Autobahnsträckor.

Även tillverkningen har effektiviserats, med färre komponenter och man kommer att använda sig av 3D-printning och självklart återvunna material.

När vi frågar om laddhastighet blir svaret: "300 km på 15 minuter" vilket indikerar att laddhastigheten inte är lika revolutionerande som batteriernas storlek och vikt och givetvis bilens räckvidd. Vilken batterkemi man använder sig av är också lite svävande. Men Markus Schäfer har en klar syn på det här med laddning:

"Vi tror tyvärr inte att laddinfrastrukturen är lika väl utbyggd 2024 som bensinstationerna, därför kommer lång räckvidd att vara mycket viktigt för våra kunder. Även en mindre bil ska kunna gå 50–100 riktiga mil på en laddning. Men 2030 tror jag att laddinfrastrukturen är på plats och då kan man kanske gå ner i räckvidd", säger han till Recharge.

Priset då, blir det hör en top of-the-line Mercedes?

"Nej, den här tekniken ska finnas i alla storlekar av våra bilar. Visst kommer elbilarna fortfarande om fem år att vara lite dyrare än de konventionella bilarna, men de blir mycket billiga att köra och äga", säger Markus Schäfer till Recharge.

Rätt av Mercedes att satsa på lång räckvidd!
Ja
627
12
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.