Volvos S/V-modeller får helt elektriska efterträdare

Även om 75 procent av försäljningen är suvar ser Volvos vd en växande framtid för bilar med mer klassiska Volvoformer.

Volvos S/V-modeller får helt elektriska efterträdare

Dagens suvtrend går på kollissionskurs med jakten på allt längre räckvidd. Att bara sätta in kraftigare batterier är inte lösningen, bilarna måste också bli mer strömlinjeformade. 

Tesla har hela tiden prioriterat lågt luftmotstånd och med konceptet Vision EQXX visar Mercedes att de har liknande tankegångar. Ett annat exempel är kommande Audi A6 e-tron med 70 mils räckvidd

Volvo har tidigare berättat att de kommer att utöka sitt utbud av suvar med en mindre modell baserad på SEA-plattformen. Volvo jobbar dock med att minska luftmotståndet för sina suvar – det är tydligt när man ser konceptbilen "Volvo Concept Recharge" som har ovanligt låg taklinje.

Volvos vd Håkan Samuelsson framför Volvo Concept Recharge – en suv med låg taklinje.

I dag står suvarna XC40, XC60 och XC90 för 75 procent av den totala försälningen. Bara XC60 sålde ensamt mer än S60, V60, S90 och V90 tillsammans ifjol, men det innebär inte att framtid är hotad för de mer traditionella Volvo-modellerna.

Till brittiska Autocar säger Volvos vd Håkan Samuelsson: 

– S/V-modellerna kommer att ersättas med något som är ännu mer attraktivt för konsumenterna. Vi behöver lägre bilar med en mer konventionell karossstorlek, men kanske lite mindre fyrkantig än tidigare. Dessa låga bilar kommer att vara ett komplement till våra högbyggda stadsjeepar. Håll utkik!

Håkan Samuelsson antyder att de behöver bilar som är mindre boxiga och mer strömlinjeformade. "Man kan kalla det coupéaktigt."

Volvo ser antagligen att fokuseringen på räckvidd kommer att leda till att lågbyggda bilar kommer att sälja bättre i framtiden.

– Vi pratar mycket om räckvidd i elbilar, men jag tror att vi kommer att börja titta på energieffektivitet och givetvis kommer luftmotståndet att vara väldigt centralt i det, säger Samuelsson.

Frågan är hur långt Volvo vågar gå i jakten på lågt luftmotstånd? Bilden föreställer Volvo Vision GT.

De helt elektriska efterträdarna till dagens S/V-modeller kommer att få nya namn, troligen fornnordiska personnamn.

Volvo bygger för närvarande 15.000 elbilar per år. Till hösten ökas kapaciteten till 150.000 elbilar. Målet är att 50 procent av försäljningen ska vara elbilar 2025.

Kloka planer!
Ja
590
41
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.