Volvo hävdar att 95 procent av alla olyckor beror på den mänskliga faktorn. Genom att överlåta körningen till bilen kan olyckor undvikar.
Volvos helt elektriska efterträdare till XC90 lanseras senare i år och blir först ut med det nya autonoma systemet Ride Pilot. Systemet gör det möjligt att läsa böcker eller arbeta när man kör i köer till jobbet.
Fungerar bara i bilköer på motorvägen
Ride Pilot kommer till en början bara att fungera i lägre hastigheter. En annan förutsättning är Volvo skannat av vägen i förväg, till en början motorvägar. Det innebär alltså att systemet inledingsvis bara kan användas i bilköer på motorväg.
För att läsa av omgivningen använder bilen en kostsam hårdvara som består fem radarsensorer, åtta kameror, 16 ultraljudssensorer och en lidar som är kopplade till en kraftfull centraldator med processor från Nvidia.
Lidar är en ljusradar som ger en tredimensionell bild av omgivningen med relativt precisa mått på avstångd och objekt. De är numer vanliga i mobiltelefoner.
Volvo Ride Pilot aktiveras genom att man tecknar ett abonnemang. Priset kommer att variera från marknad till marknad beroende på hur mycket systemet kan användas i respektive land. I Sverige där kökörning på motorväg är en rätt begränsad företeelse blir systemet främst intressant för boende i de största städerna.
Systemet testas just nu på vägarna runt Göteborg och ska först lanseras i Kalifornien där problemen med bilköer är omfattande.