Subaru STI E-RA ska bli snabbaste elbilen runt Nürburgring

Elektriskt tävlingskoncept med 1.088 hästkrafter visat tillsammans med sportig version av kommande elbilen Solterra.

Subaru STI E-RA ska bli snabbaste elbilen runt Nürburgring

Subaru är inte direkt kända för att bygga varken supersport- eller elbilar. Därför kommer konceptet de visade upp på årets utgåva av tuningmässan Tokyo Auto Salon (TAS) i helgen lite som en överraskning.

Subaru STI E-RA Concept heter den nya bilen, som är avsedd för att slå varvrekordet för elbilar runt det legendariska "gröna helvetet", Nürburgring. Medan STI är märkets motorsportavdelning Subaru Tecnica International står E-RA för "Electric Record Attempt".

De 1.088 hästkrafter starka Subaru STI E-RA har fyra Yamaha-utvecklade elmotorer, en per hjul, som styrs av ett egetutvecklat fyrhjulsdriftssystem med aktiv momentstyrning (torque vectoring). Det kan alltså detaljstyra hur mycket kraft som skickas till varje hjul – något som kan öka bilens kurvtagningsförmåga avsevärt.

Batteripaketet som matar motorerna är på 60 kWh, vilket kan låta lite litet för en bil avsedd för att tackla den knappt 21 km långa Nordslingan på Nürburgring med full gas. Vi ska dock komma ihåg att den nuvarande rekordhållaren bland elbilarna, Volkswagen ID R, satte sin tid på 6:05,33 med en total förbrukning på endast 24,7 kWh.

Subarus koncept ska dessutom ha byggts i enlighet med det internationella bilsportförbundet FIA:s nya regelverk för eldrivna sportvagnar E-GT, som ska användas för en ny racingserie med start 2023.

Om Subaru ämnar att tävla med STI E-RA i denna serie avslöjas inte ännu, men klart är att man siktar på att börja testa den på banor Japan i år, för att 2023 sätta en tid runt Nordslingan på 6 minuter och 40 sekunder. När rekordet kan tänkas slås lämnas alltså osagt.

Subaru Solterra visad i tuff STI-skrud

Subaru Solterra STI Concept.

Förutom tävlingsbilen STI E-RA visade Subaru också upp ett av STI-avdelningen stajlat exemplar av deras kommande elbil Solterra med unika fälgar, takspoiler och ett rödsvart kjolpaket.

Inga tekniska detaljer avslöjas om konceptet, som därför får antas ha samma prestanda som grundbilen – det vill säga uppåt 218 hästkrafter med fyrhjulsdrift och en räckvidd på 46 mil enligt WLTP-körcykeln.

Inte långt ifrån Subarus mässmonter på TAS ställde även Toyotas motorsportavdelning Gazoo Racing ut ett stajlat exemplar av Solterras plattformssyskon Toyota bZ4X.

Subaru borde tävla med STI E-RA!
Ja
62
6
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.