Audi RS Q e-tron ger försmak på framtida Audi-modeller

Vad har ett rallymonster i öknen gemensamt med kommande bilmodeller? Audis tekniske chef berättar om framtiden för Audi. Vi får också veta varför "e-tron" inte kan bli lika stort som "quattro".

Audi RS Q e-tron ger försmak på framtida Audi-modeller

Nej! Det är inte tänkt att Audis framtida elbilar ska ha en bensinmotor bak som laddar bilens högvoltsbatteri. Den lösningen behövs när man ska köra elbil i över 80 mil i 180 km/h genom trög sand.

Visserligen har både BMW och Mazda använt en förbränningsmotor som räckviddsförlängare, men det kommer att vara en mycket ovanlig lösning framöver.

Dagens räckviddsångest kommer att släppa, bland annat tack vare tre tydliga tekniska trenderna: 

  • Karosserna designas för att ge lägre luftmotstånd som sänker förbrukningen och ökar räckvidden.
  • Battericeller med högre energitäthet gör batteripaketen mindre och lättare, vilket gynnar räckvidden.
  • Laddningen blir effektivare och snabbare, vilket kortar laddstoppen.

Tävlingsbilen Audi RS Q e-tron som utvecklats på 12 månader inför Dakarrallyt ger en del hintar om kommande elbilar från Audi.

Audi RS Q e-tron under Dakar 2022. Foto: Magnus Fröderberg

Varför satsar Audi på Dakar-rallyt med en elbil?

Att köra långlopp med elbil i öken kan tyckas märkligt. Särskilt när man tvingas sätta på en bensinmotor för att ladda batteriet. Men det finns en logik bakom.

Audi vill visa att elbilar är framtiden – på alla plan. Därför har de sedan 2014 tävlat i banracing inom Formel E. Nu tar de nästa steg och visar att även inom en uthållighetssport som ökenrallyt Dakar finns det fördelar med eldrift.

Batterierna att 2022 års tävlingsbil väger 150 kg mer än reglementets minimivikt på två ton. Den övervikten ska bantas bort till nästa säsong, men redan nu finns det fördelar med eldriften.

– Den främsta fördelen är att man slipper växla. Elmotorerna gör att bilen alltid har full kraft i alla lägen. Jag slipper turbolagg. Körningen blir mer avslappnad och effektiv, berättar Mattias Ekström som rattade en av de tre Audi-bilarna under Dakar 2022. 

– Vi gör inte heller slut på bromsarna eftersom vi använder kraftig bromskraftsåtervinning (regenerering). Konkurrenterna kör slut på ett par skivor om dagen. Vi har lika mycket bromskraft från början till slut.

 
 

Mattias Ekström koncentrerar sig inför en lång dagsetapp i öknen. Foto: Magnus Fröderberg

En annan fördel är att batterierna ger en låg tyngdpunkt, vilket underlättar manövreringen över sanddynerna.

Konkurrenterna tankar upp till 500 liter inför varje etapp som ofta är 80 mil lång. Audin har en tank på 295 liter men tankar oftast bara 200 liter.

Beteckningen "e-tron" betyder elektrifierad på Audi-språk (och bajs på franska). Vi frågade Audi Sports kommunikationschef Stefan Moser om de tror att "e-tron" kommer att få samma betydelse som "quattro" för Audi. En känslig fråga visade det sig.

– Det finns en risk för bakslag om vi pushar "e-tron" för hårt. Alla marknader är inte helt redo för elektrifiering. Därför får vi vara lite försiktiga i vår kommunikation.

Stefan Moser berättar också att quattro-arvet från 80-talet inte är helt lätt att leva upp till.

– Vi har en fantastisk historia inom rally med quattro-bilarna, men det var ingen inom Audi Sport som hade erfarenhet av rally när vi drog igång satsningen av Dakar. Vi försökte åka ner till förra årets tävling i Saudiarabien för att lära oss mer, men blev stoppade på grund av pandemin.

 
 

Nytt formspråk för kommande Audi-modeller

Något mer än eldrift och betreckningen "e-tron" måste det väl finnas gemensamt mellan Audi RS Q e-tron och de Audis vanliga elbilar?

Ja, tävlingsbilen har gemensamma drag med kommande Audi-modeller. Det visade sig under en pratstund i på serviceplatsen i Riyadh med Oliver Hoffman som är vd för tävlingsavdelningen Audi Sport och även teknisk chef för Audi.

 
 

Oliver Hoffman, vd för Audi Sport. Foto: Magnus Fröderberg.

– Audi RS Q e-tron visar möjligheterna med eldrift och har gemensamma drag med kommande Audi-modeller. Det finns detaljer på RS Q e-tron som även kommer på framtida modeller.

– 2023 släpper vi Audi A6 e-tron på PPE-plattformen och 2025 kommer nästa stora tekniska steg med en ovanligt rymlig elbil i D-segmentet. Vi har redan visat upp ett koncept kallat Audi Grandsphere.

Den stora D-klassbilen har utvecklats tillsammans med Porsche och Bentley. Nyligen hoppade Porsche av samarbetet då de tycker att för mycket fokus läggs på utveckling av autonom körning, något som inte lockar Porsche-kunderna så mycket. 

 

Audi A6 e-tron, RS Q e-tron och Grandsphere.

När vi jämför koncepten A6 e-tron och Grandsphere med RS Q e-tron ser vi en del gemensamma drag i hajliknande formspråket.

Det finns en hög och tydligt markerad midjelinje som går ändra fram i fronten. Det gör att grillen "space frame" blir mindre framträdande. Strålkastarna är mycket smala och ligger över midjelinjen i fronten.

Foto: Magnus Fröderberg.

Även baktill finner vi likheter. Spoilern och diffusorn har samma former på A6 e-tron och RS Q e-tron.

Grandsphere har en med droppformad akter som bidrar till lägre luftmotstånd. I gengäld är midjelinjen mer markerad baktill på Grandsphere.


Fakta: Audi RS Q e-tron utvecklades på 12 månader 

 
Ökenrallybilen Audi RS Q e-tron består av viktiga komponenter från andra tävlingsbilar, dels för att spara tid, men också för att projektet ska vara mer hållbart ut ett klimatperspektiv. Karossen är till stora delar byggd i kolfiber.
På varje drivaxel sitter en elmotor (MGU05) som kommer från Audis Formel E-bil som är kopplad till en enstegad växellåda. Den sammanlagda effekten är begränsad enligt regelboken till 288 kW.
Högvoltsbatteriet har 52 kWh kapacitet och väger 370 kg. Elsystemet har en spänning på 800 volt. 
Under färd laddas batteriet med upp till 220 kW. Det sker dels med en 600-hästars bensinfyra med två liters cylindervolym. Motorn kommer från Audi DTM-bil Audi RS 5 DTM. Batteriet laddas även genom kraftig bromskraftsåtervinning.
Bilens olika system är sammankopplade med en kraftfull centraldator. Det är det mest komplicerade systemet som Audi Sport byggt och de befarande att det skulle uppstå dataproblem under den två veckor långa tävlingen. I stället drabbas teamet nästan bara av mekaniska problem, främst med stötdämparna.
Till nästa säsong ska 150 kilo bantas bort. Det kommer främst ske genom att byta till ett annat batteri.
Jag gillar Audis nya formspråk.
Ja
137
19
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.