Svenska priserna klara för kinesiska elbilen Aiways U5

Kinesiska Aiways eldrivna suv går att få för 429.990 kronor, men för det priset saknar den något få svenskar lär vilja vara utan.

Annons
Annons

Elbilstillverkaren Aiways blev en av de första kinesiska tillverkarna att lansera en elbil i Europa när de rullade ut sin elsuv U5 i Nederländerna, Belgien och Tyskland under våren och sommaren 2020.

Nu är det till slut dags för en svensk lansering också. Det är den danska Suzuki- och Aiways-importören Andersen Motors som ska sköta agenturen även här i Sverige. Under torsdagen delade man priserna för vår marknad.

Missen: saknar stolsvärme

 
 
Svenska priserna klara för kinesiska elbilen Aiways U5
Aiways U5 Premium har läderklädsel, och något ingen svensk köpare lär vilja vara utan.

Två versioner tas in, Plus och Premium. Priset för det förstnämnda blir 429.990 kronor eller 3.900 kr/mån på privatleasing med en årlig körsträcka på 1.000 mil. Då ingår flera tillbehör vi brukar kunna vänta oss i prisklassen, så som adaptiv farthållare, aktiv filhållare, Apple CarPlay, en 12,3-tums pekskärm till infotainmensystemet samt bakre p-sensorer och en 360-graders panoramakamera.

Men, samtidigt saknas något som brukar vara standardutrustning även på mycket billigare bilar: stolsvärme. För att få det till i framsätena måste man som köpare ta steget upp till en Aiways U5 Premium för 469.990 kr eller 4.400 kr/mån på privatleasing.

Då minskar också den angivna räckvidden något från 41 till 40 mil enligt WLTP-körcykeln eftersom Premiumpaketet inkluderar större 19-tumsfälgar (Plus har 17-tummare). Som tröst får man också en uppsättning främre P-sensorer, ett elektriskt panoramasoltak, elektrisk baklucka, läderklädsel och trådlös mobilladdning.

Vi på Recharge har tidigare provkört Aiways U5 i Tyskland och gett den ett ganska gott betyg, med vissa förbehåll. Det 63 kWh stora batteripaketet med LFP-celler (litiumjärnfosfat) går inte att ladda särskilt fort, maxeffekten anges till 90 kW DC och 20–80 procent tar 35 minuter enligt tillverkaren.

Likt landsmännen Nio har Aiways dock börjat satsa på snabba batteribyten i hemlandet, där det finns en speciell variant av U5 med stöd för det. Man har också börjat bygga egna batteribytarstationer. Om en europeisk lansering kan vara aktuell är än så länge osäkert.

Dessutom fick Aiways U5 bara tre utav fem stjärnor av Euro NCAP när de krocktestade den 2019. Betyget drogs ned främst av att fotgängarskyddet och bilens förarstödsystem inte var på topp, men den blev även en plump i protokollet när skyddet vid kollision med en påle från sidan testades.

 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen